Steeds meer bedrijven en consumenten slaan persoonlijke gegevens op op de servers van websites. Bedrijven moeten daarop inspelen. Het extern uitbesteden van persoonlijke gegevens is een van de trends die onderzoeker IDC voor 2008 signaleert.
Bedrijven zullen steeds vaker hun kernactiviteiten via digitale kanalen beschikbaar maken. Op die manier kunnen ze sneller dan voorheen klanten bereiken en, met een schaalbaar systeem, tegen een kleine meerprijs substantieel meer winst maken. Deze ontwikkeling gaat zich volgens IDC vooral op de mkb-markt afspelen.
Jaarlijks groeit de hoeveelheid beschikbaar digitale opslagruimte met 60 procent. Klanten raken eraan gewend persoonlijke gegevens extern op te slaan, ondernemingen kunnen daar met gespecialiseerde diensten op inspelen.
Afgelopen jaar kwamen al enkele voorbeelden bovendrijven van dit soort uitbesteding, zij het op zakelijk vlak. Amazon.com bracht een kassa op de markt waarmee externe ontwikkelaars hun klanten netjes kunnen factureren en geld kunnen innen. Het Nederlandse bedrijf AlbumPrinter.com op zijn beurt besteedt de hosting van digitale fotoboeken uit aan Amazon.com, daarmee significante besparingen opleverend.
Om aan deze groeiende vraag naar opslagcapaciteit te kunnen voorzien, investeren bijvoorbeeld Google en Microsoft jaarlijks enkele miljarden dollars in de bouw van datacentra. Deze huisvestingen voor tienduizenden servers per gebouw beginnen het verlengstuk te vormen van de harde schijf van menig particulier en zakelijk internetgebruiker.
Investeren in opslagcapaciteit
In Nederland is het KPN dat fors investeert in opslagcapaciteit. Het bedrijf voorziet dat de vraag naar gehoste diensten blijft groeien. Daarom laat het nu zijn vijfde zogeheten cybercenter bouwen, in Almere. KPN schaalt zodoende de capaciteit op voor diensten als online backups of, eventueel, hosted VoIP en online samenwerken en vergaderen.
Google heeft momenteel enkele duizenden bedrijven als klant die basale zaken als tekstverwerking, e-mail en agenda gebruiken via Google Apps. Gmail blijkt onder de Google-diensten de grootste groeier in 2007, samen met Google Maps.
De risico’s van dit soort uitbestedingen zal de komende tijd moeten blijken. Persoonlijke gegevens van bedrijven en individuen worden eenvoudiger toegankelijk voor malafide computergebruikers. Persoonlijke profielen en documenten worden veelal slechts beschermd met een inlognaam en wachtwoord.
Googles kwetsbaarheid kwam afgelopen dagen kort in de publiciteit toen Google Reader wel erg liberaal bleek om te gaan met privé leeslijsten. En Gmail bleek eenvoudig te hacken, waardoor een Engelsman zijn zakelijke website kwijt raakte tijdens zijn vakantie.
Bron foto: Erwin Boogert (CC)
Laat ze eerst die upload snelheden maar eens drastisch verhogen. Misschien is dan het online backuppen zo gek nog niet …