Om beheer, onderhoud en vernieuwing van de ict-systemen meer gestructureerd en methodisch uit te voeren, kiest de Nederlandse Gasunie ervoor ASL als leidraad te nemen. Het procesraamwerk wordt in eerste instantie losgelaten op de stuurprocessen planning, controle en kwaliteitsbeheer.
"Het ASL-model is, net als een landkaart, een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid", begint Gerhard Jager. Hij is applicatiemanager bij de Nederlandse Gasunie in Groningen en als zodanig betrokken bij de invoering van ASL bij de organisatie.
Juist om meer inzicht te krijgen in hoe deze vereenvoudigde weergave in zijn organisatie kan worden gebruikt, is hij naar het jaarcongres van de ASL-BiSL Foundation gekomen. Het congres werd kortgeleden in Bussum gehouden. Daar blijkt Jager niet de enige te zijn die met vragen zit. Het congres trok tweemaal zo veel bezoekers als vorig jaar en iedereen luistert ingespannen naar de vele workshops en lezingen die op het program staan.
Stuurprocessen
Het management van de Gasunie koos er kortgeleden voor de organisatie meer methodisch te laten werken. Er werden vijf applicatiemanagers aangesteld om dit mogelijk te maken. Jager is een van hen. De managers besloten de nieuwe aanpak op te hangen aan het ASL-model en stelden een stappenplan op. Er werd voor de betrokkenen een cursus ASL georganiseerd, een consultant ingehuurd en een implementatieplan opgesteld.
In eerste instantie is het plan om het ASL-model bij de Gasunie alleen los te laten op de stuurprocessen planning, controle en kwaliteitsbeheer. "Het service level management hebben we namelijk al ingericht via ITIL", vertelt Jager. ITIL, een technisch referentiekader voor ict-beheerprocessen, volstaat volgens hem niet voor de inrichting van de stuurprocessen. "Bovendien voorziet ITIL niet in best practices voor kleinschalig applicatieonderhoud."
Cost management
Maar ook het cost management doet de organisatie voorlopig niet volgens ASL. Jager legt uit dat dat volgens de ASL-methodiek bij de invoering niet de eerste prioriteit krijgt. "Het proces wordt centraal vanuit het concern aangestuurd. De nadruk zal liggen op aspecten die de betrouwbaarheid en continuïteit van de ict-dienstverlening ondersteunen. Het gas moet immers altijd stromen."
Bij de Nederlandse Gasunie, verantwoordelijk voor alle gastransport en levering aan diverse gasaanbieders, is de automatiseringsgraad groot. Zo houdt de organisatie het gastransport door heel het land nauwlettend in de gaten aan de hand van honderden meetpunten. Analyse van alle data geeft een exact beeld van hoe en hoeveel gas waar door Nederland stroomt. Ook de facturatie van alle gasafnemers verloopt geautomatiseerd. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe groot de gevolgen zijn als er iets bij de vitale ict-onderdelen van de Gasunie misgaat.
Dezelfde taal
Vandaar de behoefte vanuit het management om beheer, onderhoud en vernieuwing van de ict-systemen meer methodisch te benaderen. ASL is een goed model om hieraan te voldoen, vindt applicatiemanager Jager. Zo zijn in het procesraamwerk best practices opgenomen. Een ander groot voordeel vindt hij dat met ASL de verschillende bedrijfsonderdelen meer ‘dezelfde taal’ kunnen spreken. Computable bericht regelmatig dat ‘de business’ vaak niet over hetzelfde praat als de afdeling Ict of Planning en Controle. En dat ict-projecten daarom vaak stranden.
Hoe groter het project, hoe meer kans op mislukking, meent Jager. Daarom zouden de projecten uit kleinere, hapklare, brokken moeten bestaan. Die brokken moeten dan gaandeweg bijgesteld kunnen worden. En daarbij komt ASL goed van pas. "We passen dit ook toe bij de ASL-implementatie zelf. Niet alles tegelijk, maar concentreren op de processen die voor de huidige Gasunie situatie de beste verbeteringen geven."
ASL, BiSL en ITIL ASL wordt vaak in een adem genoemd met BiSL en ITIL. BiSL (Business Information Services Library) is een framework dat zich op de gebruikersorganisatie richt. Omdat het hierbij om zaken als informatievoorziening en bedrijfsprocessen gaat, is BiSL niet specifiek bestemd voor ict-organisaties. ITIL (Information Technology Infrastructure Library) is dat juist wel. Het is geen model maar een referentiekader voor het inrichten van de technische beheerprocessen binnen een ict-organisatie. Het is grotendeels gebaseerd op praktijkvoorbeelden. |
Gerhard, is onderzocht in hoeverre ITIL3 mogelijkheden bood voor jullie case?