In 2006 zat Computer Sciences Corporation (CSC) in een dip. Na een reorganisatie, die ook Nederland trof, lijkt de automatiseerder het lek boven water te hebben. Het bedrijf zoekt weer personeel en wil minimaal honderd werknemers aantrekken.
Ondanks de mooie vooruitzichten in de automatiseringsbranche verliep 2006 voor CSC niet best. Er kwamen te weinig nieuwe opdrachten binnen om het personeel aan het werk te houden. De automatiseerder sneed in de kosten, wat de concurrentie al één of twee jaar eerder had gedaan. Wereldwijd moesten zo’n vijfduizend man het bedrijf verlaten; in Nederland vijftig.
Lek gedicht
Inmiddels, ruim een jaar verder, lijkt het lek weer boven bij CSC. In Europa is de ict-dienstverlener goed voor een opbrengst van vier miljard dollar (30 procent van de totale omzet. Boekjaar 2007: 14,9 miljard dollar; 79.000 werknemers). Paul van Roozendaal, directeur CSC Nederland, mag geen Nederlandse cijfers geven, maar zegt dat de winst dit jaar harder groeit dan de omzet. Volgens een schatting van Gartner lagen de inkomsten in 2006 op 110 miljoen dollar. Met 600 medewerkers behoort CSC tot de middenmoot van de ict-dienstenmarkt in Nederland.
Werven
CSC Nederland zoekt weer personeel: het bedrijf wil minimaal honderd werknemers aantrekken! Van Roozendaal geeft toe dat een nieuwe wervingsronde na een reorganisatie vreemd oogt. Hij benadrukt dat het bedrijf andersoortige, meer gespecialiseerde werknemers zoekt: architecten bijvoorbeeld of experts in .NET, Java of SAP. "Bij de ontslagronde in 2006 betrof het werknemers die CSC in een veranderende markt onvoldoende waarde konden geven, ook niet via omscholing. Het is niet leuk om tegen mensen te moeten zeggen dat er geen plek meer voor hen is, maar dit proces is naar mijn gevoel zorgvuldig uitgevoerd. 80 procent van hen heeft inmiddels ander werk gevonden door de aantrekkende markt."
Headhunters
Nieuwe medewerkers worden onder meer geworven via de campagne ‘CSC headhunters gezocht’ waarbij elke Nederlander potentiële kandidaten kan aandragen met uitzicht op een beloning. Deze wervingsactie is opgezet in het licht van de populariteit van nieuwe sociale webnetwerken zoals Hyves en Linked-In. Voor ieder bruikbaar cv maakt CSC tevens geld over aan Ride for Roses, een jaarlijks wielerevenement waarbij geld wordt ingezameld voor het Koningin Wilhelminafonds ter bestrijding van kanker.
Lees ook het uitgebreide artikel: Tijd voor een demarrage en het profiel Grootmacht CSC is een beetje oranje.