Met enige aarzeling start ik mijn blogje. Plechtig heb ik Andries tijdens een etentje met de experts beloofd om bij het kiezen van een blogthema wat dichter bij de gangbare BI te blijven. En dan kom ik bij Wharton School Press een boek tegen met de prangende titel:
"We Are Smarter Than Me: How the Wisdom of Crowds Can Help Businesses Succeed" (publ. oktober 2007, ISBN–10: 0132244799)
De eerste vraag die ik me dan stel is: Wat betekent dit boek van Barry Libert en Jon Spector voor Business-Intelligence? Gewapend met de volgende quote kan ik niet om het signaleren van dit werk heen.
"Using case studies from product development, manufacturing, marketing, customer service, finance and management, the book, whose subtitle is How to Unleash the Power of Crowds in Your Business, shows what works, and what doesn't, when managers try to build community into their decision making"
De verschijning van zo'n boek lijkt relevant als ik bedenk dat ook de overheid het thema serieus neemt. In dit persbericht, komt naar voren dat de ministerraad een week geleden heeft ingestemd met een rijksbrede proef met wat in het persbericht 'internetconsultatie' wordt genoemd. In het bericht word ik getriggerd door de aanname dat "zo ook beter gebruik kan worden gemaakt van de in de samenleving aanwezige kennis en ervaring"
Voor bedrijven is dat niet anders. Het mobiliseren van kennis die in de vorm van crowdsourcing als klantinformatie beschikbaar wordt gesteld is ook BI. Crowdsourcing (met de menigte als bron van wijsheid) kan een waardevolle bijdrage leveren aan de verhoging van het IQ van de onderneming.
Tja..in een van de reacties op de review op dit boek kwam ik toch aardig wat sceptici tegen.”kan een menigte een vaccin voor aids vinden?””Of hoe een nieuwe chip moet worden gefabriceerd?”Ongetwijfeld flauwe opmerkingen, maar het geeft wel te denken dat we nauwkeurig moeten zijn in het inzetten van dit instrument…Andere sceptici zeggen – en ook die hebben toch een punt…”hoe nieuw is dit eigenlijk”….het kan gebruikt worden om behoeften in kaart te krijgen. Ja, maar doen we dat al niet decennia? En is niet het enige wat veranderd is….het medium…nu Internet, daarvoor de telefoon of de enquete….Moet eerlijk zeggen dat ik mij toch schaar aan de kant van de sceptici….nothing new….nothing special.Ronald
Over het boek zal ik me niet uitlaten, maar de stelling: is mass collaboration ook een vorm van BI, daar ben ik nog niet uit. Wel dat je de data die je óver de mass collaboration kunt verzamelen, zodat je weet wie er bijdraagt aan de kennisvergroting, of voor de sceptici: de uitwisseling van stukjes tekst. Als we naar de oorsprong van Business Intelligence gaan kijken dan vind je daar de behoefte om over detailprocessen heen, het grote geheel kunnen overzien (onder andere, ik ben bewust van het leger aan definities). Vanuit dat perspectief is mass collaboration misschien geen Business Intelligence. Maar als je het perspectief van het verzamelen van beschikbare gegevens om van het geheel (nieuwe/ betere) informatie te maken, dan ben ik nog niet zo zeker. Boeiend …tanja