Ken Olsen van het toenmalige Digital Equipment zag niets in de PC. Zijn voorspelling was dat het naar individuele gebruikers toebrengen van professionele technologie tot chaos zou leiden. Hij heeft enerzijds ongelijk gekregen omdat de gebruikers zich hierdoor niet lieten afschrikken. Maar anderzijds kreeg hij wel gelijk, omdat de voorspelde chaos is uitgekomen. In veel bedrijven heeft de complexiteit van de IT geleid tot een onbeheersbaar kostenniveau.
Virtualisatie, in de tijd van Ken Olsen een basistechnologie, is een van de sleutelcomponenten om tot een oplossing te komen. Met virtualisatie kun je namelijk twee vliegen in één klap slaan: het maximaal gebruikmaken van de beschikbare resources en de mogelijkheid om het "IT operations" gedeelte te automatiseren. Zodra virtualisatie gemeengoed geworden is, wordt "IT automation" de volgende hotspot.
De hiervoor geschetste ontwikkeling heeft grote gevolgen. Omdat het door virtualisatie en automation niet meer uitmaakt op basis van welke technische componenten een IT infrastructuur gerealiseerd wordt, zullen IT afdelingen transformeren naar een soort van interne service providers. De belangrijkste keuzes worden dan bedrijfseconomisch van aard, net zoals dat al veel langer gaat bij de catering, de lease-auto’s en de huisvesting. In veel organisaties zal dit leiden tot het inkopen van de basisinfrastructuur als een "utility" bij specialisten. En diegenen die besluiten deze diensten zelf te blijven ontwikkelen zullen omwille van de schaalgrootte deze diensten ook commercieel gaan aanbieden. Diegenen die denken dat dit allemaal verre toekomstmuziek is, nodig ik uit om eens te kijken naar de "elastic compute cloud" services van Amazon. (zie www.amazon.com/webservices)
De focus van het IT vak zal in de toekomst dus verschuiven van de techniek naar de bedrijfskunde. Bedenk dat dit voor de bestaande aanbieders in deze markt bedreigend kan zijn, maar het biedt even zovele kansen. De aanbieders die in staat zijn vanuit een bedrijfsmatig perspectief te kijken naar de technologiebehoefte van bedrijven en hen helpen bij de transformatie van afzonderlijke IT-eilanden naar een samenhangend geheel, zullen ook in het nieuwe tijdperk nieuwe klanten kunnen werven en bestaande klanten kunnen binden.
Dick van Gaalen
Program Manager Business Technology bij HP