Gemeenten halen de norm voor digitale dienstverlening niet. Het aanbod van producten en diensten bij digitale loketten blijft onder de doelstelling van 65 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse Overheid.nl-monitor in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Burgers kunnen gemiddeld voor 64,2 procent van de gemeentelijke producten aankloppen bij het digitale gemeenteloket. Voor bedrijven is 62,5 procent van de gemeentelijke producten en diensten via de digitale weg beschikbaar. Het verschil tussen gemeenten onderling is groot. Vooral kleine gemeenten (tot 25.000 inwoners) scoren onder de norm, ze bieden gemiddeld 52,4 procent van hun producten digitaal aan. Grote gemeenten (meer dan 100.000 inwoners) scoren gemiddeld ruim boven de norm. Bij hen ligt het percentage op 75,1 procent. Voorbeelden van gemeentelijke producten en diensten die digitaal toegankelijk zijn, zijn: aanvraag paspoort, bouwvergunning en inzameling grofvuil.
Het rapport geeft geen directe oorzaken voor de ondermaatse diginorm bij gemeenten. Volgens een woordvoerder van Binnenlandse Zaken remt privacywetgeving de mogelijkheden om producten voor burgers bij gemeenten digitaal aan te bieden. “Uitbreiding van de mogelijkheden van DigiD en de elektronische handtekening moeten verruiming van het aanbod eenvoudiger maken”, laat de zegsman weten.
Over de hele linie: gemeenten, provincies, waterschappen, regiokorpsen van de politie en rijksdiensten, haalt de overheid de diginorm van 65 procent wel. Gemiddeld genomen is van de overheidsproducten die digitaal wordt aangeboden aan burgers 66 procent digitaal, voor bedrijven ligt dat percentage op 68 procent. Daarmee komt de het gemiddelde percentage voor digitale dienstverlening bij de overheid op 67 procent.