Capgemini regelt het applicatiebeheer op het vlak van SAP voor KPN Retail. De partijen hebben hiervoor een driejarig contract gesloten. Cap vervangt hierbij Getronics als it-partner, de door KPN ingelijfde automatiseerder.
Door het beheer uit te besteden aan Capgemini tracht KPN Retail de kosten te verlagen, de efficiëntie te vergroten en de processtructuren te verbeteren. Het SAP-beheer werd tot nu toe uitgevoerd door diverse it-partijen. De beheertaken lopen uiteen van helpdesk, ondersteuning, onderhoud en dagelijkse bewaking van de systemen tot aan leveranciersmanagement. Een deel van de activiteiten laat Capgemini op offshorelocaties buiten Nederland uitvoeren. Ook zet KPN Retail de automatiseerder in op nieuwe SAP-projecten.
Dochter
KPN Retail is het distributiekanaal van KPN. Via de winkelketens Primafoon, Business Center en Hi brengt het telecomconcern telefonie, internet en televisie aan de man bij de consument en het midden- en kleinbedrijf. Hoewel KPN Getronics heeft gekocht is het opvallend dat veel interne it-taken zijn uitbesteed aan andere it-partijen dan de pas verworven dochter. In het geval van KPN Retail zijn vier SAP-consultants van Getronics vervangen door Cap-personeel. En dat te bedenken dat KPN zijn applicatiemanagementadvies-tak in 2004 verkocht aan Getronics. Bij deze tak werkten 160 mensen, waaronder veel specialisten op het vlak van SAP-integratie en -beheer. Getronics is dan wel dochter van KPN, maar nog lang geen huisleverancier.