Opslag en beheer van informatie zijn essentieel voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Aspecten die een rol spelen zijn onder andere de bewaartermijn van informatie, toegang tot en snelheid waarmee gegevens benaderd kunnen worden.
Wat is dat?
Opslag en beheer van informatie zijn essentieel voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Aspecten die een rol spelen zijn onder andere de bewaartermijn van informatie, toegang tot en snelheid waarmee gegevens benaderd kunnen worden.
Wat zijn de trends?
- De hoeveelheid bedrijfsdata blijft groeien, terwijl de regelgeving steeds strenger wordt. Dat dwingt bedrijven om hun gegevenshuishouding goed op orde te hebben. Naar verwachting zullen de uitgaven aan opslag over de periode 2003 tot 2010 verdubbelen (recent onderzoek van MarketCap). Meer opslag is echter niet altijd beter. Ben Laarhoven, commercieel directeur van E-Storage: "Veel organisaties hebben te kampen met wildgroei in hun opslagomgeving. Ict-investeringen worden daardoor zelden optimaal benut. Rendement van 20 procent is geen uitzondering, terwijl 70 procent vaak makkelijk haalbaar is."
- Opslagcapaciteit naar behoefte. "We gaan naar het pay-per-use-model, net als bij printers. Opslag wordt een always-on functionaliteit waarover de klant zich geen zorgen meer wil maken", zegt Henri van Veldhuisen, product manager bij Kender Thijssen. "De trend om naar behoefte opslagcapaciteit en opslagdienstverlening in te huren beperkt zich nu nog tot de grotere bedrijven, maar de situatie is ook voor het mkb veel te complex aan het worden. Ook die bedrijven zijn geïnteresseerd in het vaste kostenpatroon en de vaste dienstverlening die het inhuren van opslag biedt."
- Vraaggestuurde automatisering. "De klant vraagt om meer vraaggestuurde automatisering van de beheeractiviteiten in de opslag. Zo moeten menselijke fouten voorkomen worden", dat stelt Rudi Overmars, productleider Global Technology Services van IBM. "Meer vraaggestuurde automatisering stelt hogere eisen aan leveranciers. De leverancier moet voldoende kennis hebben om de beheeromgeving technisch in te richten, maar moet ook op de hoogte zijn van de organisatie en de zakelijke processen van de klant. Leveranciers moeten per situatie advies kunnen geven. Desnoods moet een leverancier ook de implementatie voor zijn rekening nemen", aldus Overmars.
- Branded media. Branded media betekent dat organisaties en bedrijven steeds vaker gebruik maken van beeld en geluid (rich media) in plaats van tekst. In interne communicatie, communicatie met toeleveranciers of contact met klanten wordt steeds vaker video en beeld gebruikt. Hierbij kun je denken aan bedrijfsjournaals, handleidingen met videofragmenten, of opslag van reclame- of bedrijfsvideo's. Al dat materiaal moet worden opgeslagen en zo worden gerubriceerd dat het eenvoudig te vinden is. Experts verwachten dat over vijf jaar 75 procent van het klantenbestand voor bijvoorbeeld opslagsystemen voor video niet uit de klassieke mediahoek (televisiebedrijven, omroepen) komt, maar uit bedrijven en organisaties die media gebruiken voor interne en externe communicatie.
Welke oplossingen zijn er?
- Mailarchivering. Een groot deel van de zakelijke communicatie vindt plaats per e-mail. Er moet permanente opslag zijn van documenten die juridische waarde hebben. Volgens experts wordt dit in veel bedrijven onderschat. Daar komt bij dat alleen opslaan niet voldoende is. De e-mails met offertes, contracten in pdf-vorm et cetera moeten ook nog worden teruggevonden. Mail retention en managementsystemen moeten uitkomst bieden.
- Opslag per gigabyte. Steeds meer leveranciers van oplossingen voor opslag bieden opslag per gigabyte aan. Een voorbeeld is het product ‘extra harde schijf online', voor een vast bedrag per maand worden gegevens opgeslagen op een harde schijf (bijvoorbeeld vanaf 50 GB), in een datacentrum dat op afstand via internet benaderbaar is.
- Ilm. Information lifecycle management (ilm) is een veelomvattende manier om de stroom van gegevens uit informatiesystemen en de bijbehorende metadata te beheren vanaf het ontstaan en de eerste opslag ervan, tot het moment waarop de gegevens overbodig zijn geworden en verwijderd kunnen worden. In tegenstelling tot vroegere methoden, zoals hiërarchisch storage management (hsm), die slechts deelterreinen bestrijken biedt ilm de mogelijkheid om gebruik te maken van meer complexe opslag- en zoekcriteria dan levensduur of gebruiksfrequenties.
Wie geeft hierover adviezen?
- 2e2
- AAC Cosmos
- Accenture
- Atos Origin
- BT
- Bull
- Capgemini
- Centric
- CIBER
- EDS
- Getronics PinkRoccade
- HP
- IBM
- Imtech ICT
- Inter Access Groep
- IT Staffing Groep
- LogicaCMG
- Microsoft
- Ordina
- Simac Techniek
- Sylis
- Triple P
- T-Systems
- Unisys
- VCD IT Groep
- VX Company