Offshoring is het uitbesteden van werkzaamheden naar het buitenland. In de ict-sector is het een fenomeen dat zich al langere tijd voordoet, omdat veel bedrijven op deze manier de kosten laag konden houden.
Wat is dat?
Offshoring is het uitbesteden van werkzaamheden naar het buitenland. In de ict-sector is het een fenomeen dat zich al langere tijd voordoet, omdat veel bedrijven op deze manier de kosten laag konden houden. Toch blijkt uit onderzoek dat kostenreductie en efficiëntie, de traditionele redenen voor uitbesteding, snel terrein verliezen. Bedrijven hoeven niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar stellen klanttevredenheid en een goede relatie met de uitbestedingpartij voorop. ‘Value-driven' in plaats van ‘cash-driven'.
Wat zijn de trends?
- India onder druk. Het land is traditioneel het belangrijkste offshore-land. Onderzoek toont echter aan dat 67 procent van alle bedrijven die hun ict-activiteiten naar India hebben verplaatst, hun oorspronkelijke doelstellingen niet haalden. De grootste belemmering vormen de gebrekkige voorzieningen en slecht georganiseerde infrastructuur van toeleveranciers.
- Gestage opkomst van China. Veel bedrijven zien het land als een succesvoller offshore-locatie dan India. Van bedrijven die hun activiteiten naar China hebben verplaatst, behaalt 83 procent de doelstellingen. In China staan de arbeidskosten echter flink onder druk. In veel sectoren zijn de lonen er nu twee keer zo hoog als in omringende landen. Ook zouden de Chinezen vaak te weinig oog hebben voor de behoeften van de uitbesteder.
- ‘Nearshoring' in Centraal- en Oost-Europa. Vrijwel alle ict-dienstverleners hebben vestigingen in landen als Polen, Tsjechië of Hongarije. De cultuurverschillen zijn er kleiner dan voor bedrijven die naar het Verre Oosten uitbesteden. Overheidsbeleid in bijvoorbeeld Hongarije heeft geresulteerd in een hoogopgeleide en meertalige groep ict'ers, waarvan velen zelfs de Nederlandse taal machtig zijn. Bovendien is het lekker dichtbij.
- Antillen en Suriname als nieuwste offshore-bestemming? In die landen spreken veel mensen Nederlands en zijn ze bekend met onze cultuur. Voor steeds meer ondernemingen is dat reden om bijvoorbeeld hun helpdesk uit te besteden naar offshore-bedrijven in Willemstad of Paramaribo. Sommige van hen bieden zelfs ondersteuning tijdens Nederlandse kantoortijden.
- Nieuwe kostenbesparende communicatietechnieken. Steeds meer bedrijven gebruiken deze technieken waardoor ze minder heen en weer hoeven te vliegen en de vinger gemakkelijker aan de pols kunnen houden. Conference calls worden tegenwoordig vaak afgewisseld met videoconferencing. Door een uitgekiende tafel- en cameraopstelling worden vergaderingen tussen vestigingen in Nederland, India en de Verenigde Staten een peulenschil.
Welke oplossingen zijn er?
- Het succes van offshoring hangt voor een groot deel samen met een goede projectspecificatie. De mate waarin bedrijven kunnen duidelijk maken waar ze naar op zoek zijn. "Bedrijven moeten duidelijk specificeren wat ze willen hebben, want doen ze dat niet dan is het duurkoop", aldus directeur Bert Grevelink van outsourcer VX Company. "En achteraf testen of het geleverde product wel aan de specificaties voldoet."
- Er is nog veel werk te verrichten om op een efficiëntere manier met offshore-partners samen te werken. Veel daarvan begint bij het waarderen, begrijpen en respecteren van de andere cultuur. Bij de Capgemini Academy hanteren ze hiervoor de term ‘mondiale adapter', die uit vijf aspecten bestaat: onderken de kansen van offshoring en neem de regie in eigen hand, verdiep je in onderliggende cultuurwaarden, heb begrip van cultuurdimensies, herdefinieer de begrippen efficiëntie en tijd en word bewust van de eigen communicatie.
- De rol van de ict-professional in Nederland verandert, doordat werkzaamheden zich verplaatsen naar het buitenland. Er zal minder werk zijn voor de pure ontwikkelaar en de nadruk komt te liggen op de rol van de analist en softwarearchitect. Zij zullen hogere eisen moeten stellen aan de projectspecificatie. Daarnaast worden nieuwe competenties gevraagd. Communicatieve en regisserende vaardigheden worden steeds belangrijker. De architect en de analist moeten hun bedoelingen natuurlijk duidelijk kunnen maken aan de ontwikkelaars op de offshore-locatie.
Wie geeft hierover adviezen?
- Accenture
- Altran
- Atos Origin
- BT
- Capgemini
- CIBER
- EDS
- Getronics PinkRoccade
- HP
- IBM
- IT Staffing Groep
- LogicaCMG
- Ordina
- Siemens
- IT-Systems
- Unisys
Nice article. But also do not forget about a rather big software outsourcing destination as Belarus (Wit Rusland). It is considered to be a Silicon Valley of ex-USSR because of its huge pool of technical resources.
@Geachte Diederik Toet,
Ik waardeer je artikel, helaas is de eerste zin niet correct. Offshoring is iets anders dan uitbesteden.
Uitbesteden is iets buiten de deur plaatsen. Een andere organisatie/bedrijf/instelling is een onafhankelijk toeleverancier.
Offshoring is werkzaamheden binnen het bedrijf/instelling verplaatsen naar het (verre) buitenland.
Ter ondersteuning van mijn betoog een citaat van Wikipedia,”
Offshoring
Het verplaatsen van bepaalde bedrijfsonderdelen naar het buitenland.
Outsourcing
Het uitbesteden van bepaalde taken aan buitenstaanders, die zich hier vaak in specialiseren. Voorbeelden zijn debiteurenbeleid, werving en selectie, en productie.”
Ik merk dat in ICT vele buzz woorden verkeerd, onjuist of onvolledig gebruikt worden. Het staat interessant en komt onderlegd over echter wanneer verkeerd toegepast begin ik toch sterk te twijfelen hoeveel ‘specialist’ iemand echt is. De ICT maakt het zichzelf ook moeilijk door Engelse termen te introduceren en Nederlandse termen die net totaal iets anders betekenen. Uitbesteden is echt heel iets anders dan overzee bedrijfsactiviteiten verplaatsen (offshoring).