Netwerken zijn allang onmisbaar, maar er wordt nog altijd te weinig aandacht besteedt aan gedegen ontwerp, beheer, en eventueel uitbouw.
Wat is dat?
Netwerken zijn allang onmisbaar, maar er wordt nog altijd te weinig aandacht besteedt aan gedegen ontwerp, beheer, en eventueel uitbouw. Was vroeger een tijdelijke netwerkstoring nog te overkomen door sneakernet te gebruiken (het op sportschoenen rondbrengen en uitwisselen van diskettes), tegenwoordig staat de ict dan stil. En daarmee dan veelal het bedrijf.
Klinkt overdreven? Is het niet. Vanuit beveiliging- en beheeroverwegingen zijn pc's vaak pas toegankelijk na aanmelding op de server, of starten ze zelfs vanaf de server. En ook als computers nog redelijk op zichzelf draaien, zijn onmisbare functies als klantendatabases, orderverwerking, e-mail en gedeelde agenda's niet toegankelijk.
Wat zijn de trends?
- Grotere afhankelijkheid. Misschien is het netwerk nog net niet de computer, maar wel de ict. Zonder interne netwerkverbinding geen verbinding met interne servers en services. Zonder externe netwerkverbinding geen contact met klanten, toeleveranciers, dienstverleners en de services die zij aan je bedrijf bieden. Dus wat voor nut heeft een bedrijf zonder netwerk? Weinig.
- Hogere eisen voor betrouwbaarheid. Toch gebeurt het nog al te vaak dat een intern netwerk is opgezet als één groot, open geheel. Een storing kan daardoor het hele netwerk raken; storen of zelfs platleggen. Als tegenmaatregel is het verleidelijk een netwerk in segmenten te verdelen waarbij het verkeer dan langs knooppunten als switches of routers loopt. Die knooppunten kunnen echter ook weer zwakke punten zijn, dus bekijk de noodzaak voor dubbele uitvoering van die apparatuur en/of de mogelijkheden voor ‘verkeersomleidingen'.
- Meer verkeer. Veel huidige netwerken zijn niet berekend op groei, van de organisatie maar ook van het verkeer wat eroverheen loopt. Het simpelweg uitbreiden van de capaciteit, dus meer bandbreedte door bijvoorbeeld Gigabit Ethernet, is lang niet altijd de oplossing. Dat komt vaak neer op slechts uitstel;
de grotere capaciteit wordt toch wel benut, dat is een kwestie van tijd. - Soms veel minder dan je denkt. Nieuwe toepassingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Denk aan samenwerkings- (collaboration) en projectsoftware, software as a service (SaaS) en webapplicaties (Web 2.0), video, en Voice over IP (VoIP). Die kunnen allen vanuit bedrijfswege komen, maar ook vanuit individueel gebruik. Denk concreet aan huidige software als Microsoft Sharepoint, maar ook aan uit te bouwen oplossingen voor unified communications. Websoftware als Salesforce.com, Google Docs en Microsoft Office Live Workspace. Sites als YouTube, www.computable.nl/video en het (tv-)journaal online. VoIP-telefoontoestellen maar ook consumentenapplicaties als Skype en Messenger. Dit alles vreet bandbreedte, extern én intern. Wil en kun je je dat veroorloven met je netwerk?
- Hogere eisen voor snelheid. En voor groei moet er ook vooraf gedacht worden aan de knooppunten: wanneer worden die flessenhalzen? Dus tot hoever reikt de capaciteit, en is die bij ‘vollopen' wel uit te breiden, of moet er dan een fundamenteel andere netwerktopologie worden neergelegd? Een fraai voorbeeld is een website als Uitzendinggemist.nl die moeite heeft met het eigen succes. Vanuit die hoek is er dan ook veel aandacht voor peer-to-peer software om de netwerkbelasting te verdelen, door de eindgebruikers elk hun steentje bij te laten dragen. Ja, dit is software maar het gaat om de opzet en dus belasting van het gebruikte netwerk.
- Onvoorspelbaarheid/grilligheid van gebruik. Denk bij toekomstvast netwerkontwerp en -gebruik niet alleen aan groei, maar ook aan het tegenovergestelde. Inkrimpen hoeft niet alleen door bedrijfsfalen, maar kan ook voorkomen door het verplaatsen of zelfs verkopen van een deel van de organisatie. Probeer dan het netwerk maar eens te ontwarren en er twee, of meer, op zichzelf staande netwerken van te maken. Die moeten natuurlijk niet elk net zo zwaar zijn, vol met netwerkapparatuur zitten, als het ene, voorgaande netwerk.
Welke oplossingen zijn er?
- Software voor netwerkmonitoring, om gebruik in kaart te brengen en bij te houden. Netwerken zijn vaak nog zwarte gaten wat betreft kennis over wat er zoal op gebeurt. Controle en logging gebeuren meestal slechts bij de in- en uitgangen, zoals een proxy-server of de firewall.
- Netwerkbeheersoftware, bijvoorbeeld om automatisch verkeer om te leiden bij problemen. Ironisch genoeg is de ict zelf nog maar nauwelijks geautomatiseerd. Hoe vaak gebeurt het niet dat er bij niet-regulier gebruik of abnormale gebeurtenissen een ict'er zelf dingen moet doen; instellingen moet aanpassen.
- Netwerkapparatuur met onderlinge communicatie voor zaken als werkverdeling (load balancing). Waar webservers al jaren horizontaal schalen, is dat voor netwerkapparatuur nog geen gemeengoed.
- Beleidsregels (policies) voor netwerkverkeer, niet toegestaan verkeer en prioriteitstoekenning voor kwaliteitsgaranties (Quality of Services) van ‘tijdkritieke' functies als spraak.
- Netwerkapparatuur met zelflerende of -genezende eigenschappen, om netwerkbeheer en -gebruik meer geautomatiseerd te laten verlopen. De toekomst is hier, maar nog lang niet overal in gebruik. Waarom alleen uitgaan van beleidsregels (policies) voor netwerkbeheer zoals routering en werkverdeling? Computers kunnen best leren en – binnen gestelde gebieden – het zelf uitzoeken.
Wie geeft hierover adviezen?
- 2e2
- AAC Cosmos
- Accenture
- Avaya
- BT
- Bull
- Capgemini
- Centric
- CIBER
- Compuware
- EDS
- Getronics PinkRoccade
- HP
- IBM
- ilionx Group
- Imtech ICT
- Inter Access Groep
- IT Staffing Groep
- LogicaCMG
- Microsoft
- Pecoma Business Technology
- Qurius
- Siemens
- Simac Techniek
- SURFnet
- Sylis
- Triple P
- T-Systems
- VCD IT Groep
- VX Company
Kan Orange Business Services aan deze lijst worden toegevoegd?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Jako Boonekamp