Met Voice over IP (VoIP) of ip-telefonie (IPT) wordt niet enkel spraakvervoer over ip bedoeld maar ook daaraan gekoppelde diensten, van voicemail en ruggespraak tot integratie met applicaties en doorschakeling naar gsm, pda en WiFi-netwerk.
Wat is dat?
Met Voice over IP (VoIP) of ip-telefonie (IPT) wordt niet enkel spraakvervoer over ip bedoeld maar ook daaraan gekoppelde diensten, van voicemail en ruggespraak tot integratie met applicaties en doorschakeling naar gsm, pda en WiFi-netwerk.
Wat zijn de trends?
- Forrester-analist Phil Sayer: "VoIP heeft absoluut het stadium van massale implementatie bereikt. Het is een rijdende trein geworden waar iedereen op wil springen, uit angst om achter te blijven en niet te profiteren van de productiviteitsvoordelen die het oplevert."
- Ook de verkoop van ip-gebaseerde centrexdiensten neemt volgens verwachting toe in Europa. Afnemers van een centrexdienst maken gebruik van de telefooncentrale bij een VoIP-leverancier en kopen alleen VoIP-telefoons.
- Was in 2006 kostenbesparing de overwegende reden voor Europese bedrijven om over te stappen op VoIP, in 2007 is dat veranderd. Sayer: "Het gaat niet meer om kostenbesparing, maar om het verbeteren van werkprocessen. Bedrijven begrijpen de mogelijkheden van de technologie beter en passen VoIP nu vooral toe om de manier waarop ze hun werk doen te vernieuwen. VoIP wordt steeds meer gezien als een platformtechnologie die noodzakelijk is voor geünificeerde technologieën." Geünificeerde communicatie staat voor het samenbrengen van een breed scala aan communicatievormen binnen één ip-platform.
- Bedrijven onderschatten vaak nog de complexiteit van VoIP. Rob van Scheijndel, productspecialist bij Cisco: "VoIP is inmiddels breed geaccepteerd, maar klanten beseffen soms nog te weinig dat een betrouwbaar en stabiel telefonienetwerk staat of valt met de onderliggende infrastructuur." Gijs Borsboom, country manager Benelux bij Mitel, een leverancier van oplossingen voor ip-communicatie: "Je moet de workflow van een bedrijf heel goed analyseren, voordat je bruikbare ip-telefonie kunt implementeren. Bovendien moet een leverancier nogal wat vaardigheden in huis hebben. Als er iets mis gaat, kan dat zowel aan de client, de pc, het netwerk, de centrale of het samenwerkingsplatform liggen."
- Bedrijven zijn zich niet altijd voldoende bewust van de beveiligingsproblemen rond VoIP. Zo ontdekten Franse wetenschappers van het Instituut voor onderzoek naar informatica en automatisering in augustus 2007 dat SIP-telefoons op afstand kunnen worden gebruikt om gesprekken af te luisteren in de ruimte waar de SIP-telefoon staat. Het Session Initiation Protocol of SIP is een protocol om multimediaverbindingen op te zetten. Het wordt onder andere gebruikt voor VoIP. Arthur van Vliet, accountmanager bij netwerkbeveiligingsbedrijf Pinewood: "Helaas zijn VoIP en beveiliging twee op zich zelf staande zaken en is beveiliging niet vanaf het begin van het ontwerp meegenomen. De zwakke plekken van VoIP liggen niet uitsluitend bij protocollen zoals H.323 en SIP, maar ook daarna, als eenmaal een verbinding tot stand is gebracht. Omdat er nog geen eenduidige versleutelingsstandaard bestaat, maar klanten wel vaak producten van verschillende leveranciers door elkaar gebruiken, verloopt de versleuteling niet altijd vlekkeloos."
Welke oplossingen zijn er?
- Integratie van vast en mobiel. Van Scheijndel: "Er is steeds meer vraag naar mobiele telefoons die ook via WiFi toegang kunnen krijgen tot het bedrijfstelefonienetwerk. Dat kan overigens ook via gsm via een client op de telefoon."
- Samenwerken op afstand. Van Scheijndel: "Klassieke conference calls worden steeds meer aangevuld met video en websamenwerking. Daarbij kunnen deelnemers via het web samenwerken aan één applicatie."
- Server based computing vanaf een ip-telefoon, door integratie van thin clients in ip-toestellen. Borsboom: "Op zulke combinaties van een thin client en een telefoon kun je een monitor en een toetsenbord aansluiten. Gebruikers identificeren zichzelf door een creditcardachtig pasje in een sleuf van het apparaat te steken. Vervolgens weet de telefoon welk nummer hij heeft en toont het scherm de applicaties waarmee de gebruiker werkt. Zo creëer je veilige en flexibele werkplekken."
- Integratie van ip-telefonie met presentiesoftware. Borsboom: "Met aanwezigheidssoftware kun je zien of iemand bereikbaar is, waar hij ook is. Frank Hermans, principal consultant business development multimedia bij Ericsson: "De zakelijke professional gebruikt vooral zijn pc en zijn mobiele telefoon. Het is dus zaak om die twee zodanig te integreren, dat er een samenhangende omgeving ontstaat, met de voordelen van beide werelden, zoals aanwezigheidsinformatie, en de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit (bijvoorbeeld) een Excel-sheet, telefoonnummers te kiezen."
- Koppeling van geografisch gescheiden afdelingen. Borsboom: "Via VoIP wordt het eenvoudiger om je bedrijf als geheel te presenteren, ongeacht de geografische locatie."
Wie geeft hierover adviezen?
- AAC Cosmos
- Accenture
- Avaya
- BT
- Centric
- EDS
- Getronics PinkRoccade
- HP
- IBM
- Imtech ICT
- Inter Access Groep
- IT Staffing Groep
- LogicaCMG
- Microsoft
- Siemens
- Simac Techniek
- Triple P
- T-Systems
- VX Company