Drie ict-managers vertellen over hun laatste project waarvoor zij een consultant in de arm namen. En zij zeggen of het beviel.
Marc van Uunen
Functie: coördinator helpdesk bij Hoogheemraadschap van Delfland
Consultancy door: HP
Advies over: nieuwe serverruimte
Waarom? "Toen we vorig jaar een aantal servers bij HP kochten, moesten we iets doen aan het capaciteitsgebrek van onze serverruimte. We hadden nu echt onvoldoende stroompunten en ook de koeling voldeed niet meer. Juist op dat moment zou ook het Gemeenlandshuis verbouwd worden, om de kantoorruimtes te verbeteren. We besloten beide projecten tegelijk aan te pakken. HP heeft voor ons een nieuwe serverruimte ontworpen en de verbouwing en verhuizing begeleid."
Tevreden? "Helemaal. Niet alleen over HP, maar ook over de inzet van mijn eigen team."
Ineke van Oosten
Functie: directeur Facilitair Bedrijf Universiteit Utrecht
Consultancy door: Promundo
Advies over: stroomlijnen vastgoedinformatie
Waarom? "Het Facilitair Bedrijf FBU gebruikt in aansluiting op het universitaire systeem (SAP) nog een enterprise resource planning systeem (Microsoft Dynamics) voor de ondersteuning van projecten en overige facilitaire diensten. Door organisatorische wijzigingen ontstond de noodzaak om de registratie van gegevens verder te stroomlijnen tussen het uitvoeringsbedrijf FBU en de universitaire beleidsafdeling. Om in de hele keten van vastgoed alle informatie op een hoogwaardige manier uit de systemen te halen heeft de Universiteit Utrecht aan Promundo gevraagd te onderzoeken hoe de deze het best bediend kan worden: door de bestaande systemen aan te passen, aanvullende systemen in te richten of beperking tot één systeem door te voeren. Promundo begeleidt het hele proces van voorbereiding en implementatie."
Tevreden? "We zitten nu in het begin van de implementatiefase. Deze is gebaseerd op de analyse die Promundo heeft gemaakt van de bedrijfsprocessen die door de totaal vernieuwde inrichting van het erp-systeem moeten worden ondersteund. Ik ben niet ontevreden, en vind het eerlijk gezegd een huzarenstukje dat het project, gezien de ingewikkelde en gevoelige context waarbinnen Promundo moet opereren, nog nagenoeg op schema ligt."
Tjeerd Canrinus
Functie: manager Informatisering & Automatisering in het Medisch Centrum Rijnmond-Zuid
Consultancy door: Centric Healthcare Solutions
Advies over: bouwen patiëntvolgsysteem
Waarom? "We werken toe naar een compleet digitaal ziekenhuis. In de toekomst kan de patiënt vanuit zijn huis online een afspraak maken. Op de dag van de afspraak checkt hij zich met zijn paspoort in bij één van de registratiezuilen in het ziekenhuis. Het systeem scant de foto van zijn paspoort in en voegt die aan ons elektronisch patiëntendossier (EPD) toe. Ook print de zuil meteen een patiëntenpas voor de bezoeker, zodat die de volgende keer gewoon kan doorlopen naar de plek waar hij wezen moet. In de toekomst willen we bovendien dat er automatisch een routebeschrijving uit de zuil rolt: welkom mijnheer Pieterse, u moet om 10 uur bij de prikpolie zijn en om 11 uur bij de specialist, die kunt u daar en daar vinden, en als u tussendoor een kopje koffie wil dan kan dat op die plek in het ziekenhuis. Dit hele concept is in samenspraak met Centric ontstaan. Verder levert Centric de zuilen, ontwikkelt de onderliggende software en regelt de integratie van het patiëntvolgsysteem met ons EPD."
Tevreden? "Ja. We worden goed op de hoogte gehouden van de technische vooruitgang en alles loopt op schema."