Business intelligence (bi) is eigenlijk een verzamelbegrip. In grote lijnen staat het voor het verzamelen, analyseren, presenteren en verspreiden van bedrijfsinformatie, die van strategisch belang is.
Wat is dat?
Business intelligence (bi) is eigenlijk een verzamelbegrip. In grote lijnen staat het voor het verzamelen, analyseren, presenteren en verspreiden van bedrijfsinformatie, die van strategisch belang is. Er bestaat echter geen definitie waarin iedereen zich kan vinden. Belangrijkste redenen om oplossingen voor business intelligence te gebruiken zijn onder andere de continue veranderende bedrijfs- en marktomstandigheden, de noodzaak om investeringskosten te verminderen en het voldoen aan wet- en regelgeving.
Wat zijn de trends?
- Het gebruik van bi-technologie groeit de komende jaren zo'n 12 procent per jaar. In 2012 is de omzet voor de leveranciers dan verdubbeld vergeleken met nu. De toenemende vraag naar bi komt grotendeels doordat bedrijven zoeken naar manieren om meer waarde uit hun softwaretoepassingen te halen. Ze hebben veel in die toepassingen geïnvesteerd en zien dat die steeds meer data genereren. Bovendien versnellen lagere opslagkosten, de alomtegenwoordige inzet van computertoepassingen en interne verantwoordingseisen (accountability) de wens om bedrijfsdata beter te analyseren en te gebruiken.
- Het gebruik van business intelligence in de non-profitsector neemt toe. Zo hebben het onderwijs en de gezondheidszorg steeds meer te maken met regelgeving, transparantie, financiële verantwoording en complexe administratie- en roostersystemen. Wat zijn de ontwikkelingen in de loonkosten en het ziekteverzuim? Welke invloed heeft 1 procent stijging of daling van het ziektepercentage op de verzuimkosten? Hoe kan de vooruitgang van leerling of patiënt worden gevolgd?
- Afgelopen jaar heeft er consolidatie plaatsgevonden in de bi-markt. Zo werd Hyperion door Oracle overgenomen, ging Business Objects naar SAP en werken SAS en Teradata samen. Vraag is waar de overige onafhankelijke bi-spelers blijven en hoeveel keuze er overblijft.
- In veel gevallen draagt bi nog onvoldoende bij aan de verbetering van de bedrijfsvoering, of heeft het geen impact op beslissingen op hoger managementniveau. Uit recent onderzoek blijkt dat driekwart van de respondenten regelmatig beslissingen neemt zonder alle benodigde informatie te hebben ingezien. Tweederde zegt dat de informatie die ze krijgen achterhaald is, of te laat wordt geleverd om nog van belang te zijn voor de besluitvorming. Gebrekkige bi of verkeerde toepassing ervan kost grote bedrijven miljoenen euro omzetverlies.
- Business intelligence wordt steeds vaker met de rest van de ict-systemen uitbesteed. Tegenstanders hiervan menen dat bi heel anders is dan andere ict-onderdelen, omdat het veel flexibeler moet worden ontwikkeld en het vaak een bedrijfsgevoelige vertaling van strategie naar data betreft. Anderen zien bi niet als iets dat heilig is en alleen door eigen mensen gedaan moet worden. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij technische uitbesteding van bi goed werkt. Rapportages en analyses moeten wel door het bedrijf zelf gedaan worden.
Welke oplossingen zijn er?
- Iedere organisatie moet voor de implementatie van bi zorgen voor een goede basis in de vorm van de infrastructuur van bedrijfsapplicaties. De systemen moeten flexibel genoeg zijn om overweg te kunnen met bijvoorbeeld organisatorische veranderingen, zoals reorganisatie, acquisitie of een nieuw business model. Hierdoor voorkom je dat een behoefte aan informatie ontstaat die niet kan worden geleverd.
- Om daadwerkelijk voordeel te behalen uit bi, moet het gebaseerd zijn op complete, bijgewerkte data van goede kwaliteit. Het klinkt logisch, maar als er verkeerde informatie een bi-systeem in gaat, dan is ook de uitkomst waardeloos. Het gaat dan niet alleen om gestructureerde, maar ook om ongestructureerde data.
- Business intelligence wordt alleen een succes als het door alle managementlagen van een organisatie op regelmatige basis wordt gebruikt.
- Binnen de organisatie moeten verantwoordelijkheden worden vastgelegd ten opzichte van het beheer van data. Om dit
van bovenaf in goede banen te leiden, zou bijvoorbeeld een
data governance officer of chief data officer aangesteld moeten worden.
Met dank aan Bert Oosterhof (Director of Technology EMEA, Informatica), Ton Dobbe (Unit 4 Agresso) en Carel Meijer (Head of Information Management, Vodafone en expert in het Computable BI-topicpanel).
Wie geeft hierover adviezen?
- 2e2
- AAC Cosmos
- Accenture
- Altran
- Atos Origin
- Avaya
- Bull
- Caesar Groep
- Capgemini
- Centric
- CIBER
- EDS
- Getronics PinkRoccade
- HP
- IBM
- ilionx Group
- Imtech ICT
- Info Support
- Inter Access Groep
- IT Staffing Groep
- LogicaCMG
- Microsoft
- Ordina
- Pecoma Business Technology
- Qurius
- Siemens
- VCD IT Groep
- VX Company
Zoals het artikel al vermeld “Er bestaat echter geen definitie waarin iedereen zich kan vinden. ”
Maar om te stellen dat “In grote lijnen staat het voor het verzamelen, analyseren, presenteren en verspreiden van bedrijfsinformatie, die van strategisch belang is.” gaat voor mij wel heel ver.
In de eerste plaats sluit het al operationele en tactische toepassingen uit.
Verder gaat het om verzamelen, analyseren, presenteren en verspreiden van bedrijfsinformatie.
Volgens mij heeft intelligence heel veel te maken met het overlevingspotentieel van een onderneming en heeft dus ook te maken met het intelligent handelen op basis van de verspreide informatie. Dus een vermelding van de relatie tussen plan, do, check en vooral ook act lijkt mij belangrijk in de definitie.
Ik ga er maar even vanuit dat informatie over de marktontwikkelingen en concurenten in dit bewuste artikel vallen onder bedrijfsinformatie.
Uitgesloten wordt verder het genereren van data zoals normenstellingen. Dat is niet verzamelen van bestaande gegevens maar het stellen van data.
Misschien moet wel het vergroten van winst vermeld worden bij de belangrijkste redenen om oplossingen voor business intelligence te gebruiken. (Nu zal niet iedere organisatie zich bezig houden met het vergroten van winst). Winstvergroting houdt niet alleen in het verminderen van investeringskosten maar ook het vergroten van de inkomsten. En wie winst wil optimaliseren moet misschien wel investeringskosten vergroten om daarmee grotere inkomsten te genereren.
Ik stel voor dat de inleiding op deze pagina van Computable over Business Intelligence dratisch aangepast worden.
Met vriendelijke groet,
Pieter Nierop
http://www.biprof.nl
Een ware worsteling, die definitie van business intelligence. Mijn werkgebied bevindt zich in deze tak van sport, maar het gebrek aan een eenduidige definitie leidt momenteel tot grote communicatieproblemen. Wat is business in deze context? Gaat het alleen maar om de business op strategisch niveau? Was is intelligence? Ligt dat dichtbij het gebruik van informatie in de context van de ontwikkelde knowledge en leidt dat op die manier tot snellere en intelligentere beslissingen?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer. Vanuit het management worden BI-oplossingen binnengebracht als zijnde DE oplossing voor allerlei vraagstukken op operationeel niveau, terwijl er op dat niveau hele andere oplossingen beschikbaar zijn die ook veel geschikter zijn. Ieder niveau heeft momenteel nog zijn eigen domein aan oplossingen. Wil business intelligence ooit echt succesvol worden, dan zal er veel meer sprake moeten zijn van verticale integratie: strategische doelstellingen die naar beneden toe steeds meer een operationele invulling krijgen en operationele resultaten die naar boven toe een steeds meer strategische feedback vormen. Dat kan alleen met solide bedrijfsprocessen die gebaseerd zijn op “actuals” en waar geen plaats is voor correcties in de boekhouding op alle mogelijk rapportageniveaus. Naar mijn idee kunnen we dat alleen bereiken door een hierarchische aanpak die gebaseerd is op standaarden. Een standaard die voor productieprocessen wordt gehanteerd en die een deel van de verticale integratie vormgeeft is de ISA95 standaard. Als we een dergelijke vorm van standaardisatie ook voor de hogere niveaus zouden kunnen hanteren, zijn we al een heel eind. De keuze voor een standaardproduct of maatwerk wordt dan haast een arbitraire, omdat beide oplossingen van dezelfde standaarden uitgaan en dus uitwisselbaar zijn. Natuurlijk spelen er ook nog andere overwegingen mee in een dergelijke beslissing. Even voor de duidelijkheid: een standaard beschrijft een model in een hoge abstractie vorm. Zo hoog, dat voor wijzigingen op strategisch niveau niet naar een andere standaard hoeft te worden gegrepen. De nieuwe strategie is gewoon in termen van de bestaande standaard te beschrijven. BI is geen pakketkeuze, maar begint bij het goed in kaart brengen van je bedrijfsprocssen op zowel horizontaal als verticaal niveau. Degene die dat goed voor elkaar krijgt, zal een succesvolle implementatie van BI kunnen doorvoeren. Als je die inspanning niet wilt leveren, hangt er aan de BI-boom voorlopig geen fruit.