Software as a service (SaaS) en application service providing (ASP) zijn deels hetzelfde. Beide diensten bestaan uit het op huurbasis via het internet beschikbaar stellen van een applicatie voor een (vast) bedrag (per gebruiker) per maand.
Wat is dat?
Software as a service (SaaS) en application service providing (ASP) zijn deels hetzelfde. Beide diensten bestaan uit het op huurbasis via het internet beschikbaar stellen van een applicatie voor een (vast) bedrag (per gebruiker) per maand. Bij ASP brengen afnemers de applicatie onder bij een service provider. Bij SaaS delen klanten dezelfde publieke infrastructuur. Software, diensten en support zijn bij SaaS gebouwd voor one-to-many levering via het internet. Klanten zien als voordeel van SaaS dat de software altijd up-to-date is, waardoor updaten niet meer nodig is en er ook minder zorgen zijn over de beveiliging van applicaties.
Wat zijn de trends?
- Er komen steeds meer online-tekstverwerkers. Google bood al een tijdje een online-tekstverwerker aan, als onderdeel van het Google Apps-pakket. Dienstverlener Capgemini kondigde onlangs aan dat zakelijke klanten voortaan in plaats van voor Microsoft Office, ook kunnen kiezen voor Google Apps. Het bedrijf denkt dat dit online-kantoorpakket vooral interessant is voor werknemers die geen eigen desktop hebben, omdat ze bijvoorbeeld in een winkel werken. Nu heeft ook Adobe een online-tekstverwerker gelanceerd, met de naam BuzzWord. De leverancier van grafische software wil in de toekomst nog meer kantoorapplicaties online aanbieden. Ook Microsoft biedt gebruikers de mogelijkheid om gebruik te maken van een online-versie van Office, maar dan moeten ze wel eerst een offline-licentie aangeschaft hebben.
- Mooiere gebruikersinterfaces: online-applicaties gaan er steeds meer als normale desktopapplicaties uitzien, inclusief menu's en drag en drop interactie. De technologie die hiervoor nodig is, maakt onder andere deel uit van AJAX (Asynchronous Javascript And XML).
- Integratie van diensten. Hierbij regelt één SaaS-leverancier het dataverkeer met andere dienstverleners. De klant hoeft daardoor niet meer afzonderlijk data te zenden aan allerlei verschillende leveranciers en heeft meer tijd over. Ook de facturering van diensten wordt steeds meer geïntegreerd. Michiel de van der Schueren, voorzitter van het ASP-Forum: "Potentiële klanten van ASP-diensten zullen hun keuze voor een ASP-leverancier steeds meer laten afhangen van de integratiemogelijkheden die de ASP biedt om te koppelen met andere ASP's of informatieleveranciers. Met behulp van webservices kunnen applicaties via het internet aan elkaar gekoppeld worden en kunnen gegevens worden uitgewisseld. Zulke vormen van integratie bieden grote voordelen voor de klant: wat die in zijn eentje moeilijk voor elkaar kan boksen, kan een ASP-leverancier voor een hele groep klanten tegelijk realiseren."
- Single sign-on tot verschillende SaaS-oplossingen. Inloggen en uitloggen tot een verzameling van online-applicaties gebeurt steeds meer gecentraliseerd. Ook handig als een werknemer ontslag neemt: al zijn online-accounts kunnen in één keer worden opgezegd.
- Volgens IDC zullen de uitgaven die bedrijven aan SaaS doen de komende jaren naar verwachting groeien met gemiddeld 18 procent per jaar. Een kwart van de ondernemingen wereldwijd neemt al applicaties via SaaS af. 30 procent kijkt naar de mogelijkheden om dat te gaan doen. In 2006 werd volgens IDC wereldwijd 2,4 miljard euro gespendeerd aan SaaS.
Welke oplossingen zijn er?
- Managed services: het uitbesteden van regelmatig terugkerende beslommeringen zoals verzendingen, salarisuitbetalingen en financieel management. Managed services gaan een stap verder dan SaaS.
- Information as a Service (IaaS). Forrester definieert IaaS: als een "strategie voor het leveren van informatie op basis van informatieservices, gebruikmakend van een service oriented architecture en/of internetstandaarden zoals RSS." Het verschil tussen IaaS en SaaS is volgens Forrester dat de term SaaS verwijst naar een business model, terwijl IaaS een technische omschrijving is.
- Xbrl. Xbrl staat voor eXtensible dBusiness Reporting Language en is een internationale open standaard voor digitaal rapporteren. Xbrl biedt een algemeen platform voor publicatie, uitwisseling en verwerking van bedrijfsrapportages en financiële transacties. Tonny Dirkx, bestuurslid van het ASP Forum Nederland en consultant bij Full Finance Consultants: "Met xbrl is het dus mogelijk om gegevensuitvraging te harmoniseren door diverse overheidspartijen als Kamer van Koophandel, CBS en Belastingdienst, maar bijvoorbeeld ook andere partijen zoals banken, aandeelhouders, controllers en overige belanghebbenden."
Wie geeft hierover adviezen?
- 2e2
- AAC Cosmos
- Accenture
- BT
- Bull
- Caesar Groep
- Capgemini
- Centric
- CIBER
- Getronics PinkRoccade
- HP
- IBM
- ilionx Group
- Imtech ICT
- Info Support
- Inter Access Groep
- IT Staffing Groep
- LogicaCMG
- Microsoft
- Ordina
- Qurius
- Simac Techniek
- Triple P
- T-Systems
- VX Company
Al vanaf 1998 stimuleert Progress Software haar in vele branches operende ISV’s dat ASP het business model is waarop men zich zou moeten richten. Een aantal jaren geleden veranderde deze boodschap naar SaaS. Het verschil tussen ASP en SaaS is meervoudig, maar de belangrijkste is schaalgrootte. Het aan de eindgebruiker aanbieden van goede applicaties en de daaromheen hangende services is uiteraard een voorwaarde. Wat echter niet vergeten moet worden is dat juist in die schaalvergroting het gevaar schuilt voor de SaaS aanbieder. Als bij schaalvergroting de marges kleiner worden en de noodzaak tot beheer groeit, is het voor de ISV van levensbelang dat de SaaS applicatie is gebaseerd op stabiele en onderhoudsarme software en bovendien alle open standaarden omarmt. Pas dan kan een SaaS aanbieder optimaal slagen in zijn businessmodel. En uiteraard profiteert de eindgebruiker hiervan mee.
Lees eens artikelen van Colleen Smith, de SaaS goeroe van Progress Software. Deze zijn eenvoudig via Google te vinden.
Of kijk eens op: http://www.progress.com/partners/saas/index.ssp
Ik kan me heel aardig vinden in de inhoud van het artikel. Ware het niet, dat een update wel op zijn plaats is. Saas kent volgens mij in de meest gebruikte variant drie zwakke schakels. En aangezien alles zo sterk is als zijn zwakste schakels …..
De eerste zwakke schakel is de availability ofwel beschikbaarheid van het systeem.
De tweede zwakke schakel is graad waarmee de aanbieder zijn oplossing kan en wil integreren met andere systemen.
De derde zwakke schakel is de afhankelijkheid van de klant van zijn leverancier.
Alle drie de zwakke schakels zijn in te wisselen voor veel sterkere, die meteen SaaS als oplossing superieur doen zijn aan het in het MKB meest voorkomende ICT-model: dat van de client-server.
Zwakke schakel 1 (availability) wordt tot juist een sterke schakel op het moment, dat de SaaS-oplossing via Cloud Computing wordt aangeboden. Verdeeld over meerdere servers nadert de beschikbaarheid de 100% heel dicht.
Zwakke schakel 2 (integratieproblemen) kan eenvoudig worden gerepareerd door de inzet van Open Standaarden en dito koppelingsmethodieken.
Zwakke schakel 3 (afhankelijkheid) wordt voor 100% gepareerd middels de inzet van Open Source. Daarmee wordt behalve transparantie ook de mogelijkheid gerealiseerd om samen met de leverancier in gebruikersgroepen het product door te ontwikkelen in een door de klant gewenste richting.
Met Covide (zie http://www.covide.nl) hebben we op deze wijze een totaaloplossing voor klantgericht ondernemen gerealiseerd. Groupware, CRM, HRM, Projectadministratie, VoIP-PBX en CMS. Vandaag de dag volledig webbased beschikbaar in het Engels, Nederlands en Spaans. Vanaf 1 juli voor wat betreft de beide eerste talen is een Wiki geheel ge?ntegreerd als altijd beschikbare handleiding.