De Consumentenbond en de Internet Society (Isoc) willen dat de prijs van een nieuwe pc wordt gesplitst in een deel voor de hardware en een deel voor de software.
Klanten die een nieuwe pc aanschaffen krijgen tot nu vaak standaard software bijgeleverd, vaak van Microsoft. De Consumentenbond en de Isoc vinden dat consumenten zelf moeten bepalen of ze dat wel of niet willen. Daarom moet de prijs van een pc wordt gesplitst in een hardware- en een softwaredeel, zodat ze niet langer hoeven te betalen voor software die ze niet willen. Ze kunnen bijvoorbeeld als alternatief een Linux-besturingssysteem aanschaffen. Klanten moeten ook ongewenste software kunnen retourneren en een deel van het betaalde geld terug krijgen. Eerder betoogde het Globalisation Institute dat de keuzevrijheid van consumenten zal toenemen als de hardware en software bij aanschaf van een pc wordt gesplitst.
In een bedrijfstak waar het product bestaat uit meerdere componenten welke werkend afgeleverd worden in een doos aan de gebruiker vragen of het ook zonder software geleverd kan worden…
De bedrijfstak voor assemblage van pc’s is anders georganiseerd dan hier gesuggereerd wordt.
Door de lage marges wordt het zoveel mogelijk ge�nstalleerd geleverd, dit scheelt ook in beheer achteraf van de helpdesk. Als een ieder zijn eigen software er op gaat zetten en het niet werkt, wordt toch verwacht dat de leverancier van de hardware dit oplost. Want dat moet service zijn.
De marges zijn te laag, als klanten dit echt graag willen, moeten ze een systeem op maat laten maken en hebben ze keus, kies je voor confectie dan heb je keus in wat er staat.
Niet confectie alsnog willen veranderen in maatwerk zonder de additionele kosten in ogenschouw te nemen.
Meer keuzevrijheid betekent nou eenmaal meer kosten.
Opnieuw een onzin (pr) stuntje van de consumentenbende. Windows oem kost een paar tientjes, ok, de rest zijn allemaal give aways, die wel wel noodzakelijk zijn voor een compleeet systeem. Als de consument wat anders wil aan dvd, brander, works of foto sotware, dan gooit ie het er gewoon af. Wil de CB nu echt dat de consument daarvoor een rijksdaalder bij de kassa kan terughalen?? Dit soort berichten is gewoon beter om dood te zwijgen , want het slaat nergens op.
OK. Volgende keer dat je een auto koopt stoppen we er gewoon een Harikiri-tech radio in. Dat ding kost maar een paar tientjes en de marges zijn laag en het zou ons meer kosten om keuze te bieden.
Hoezo ‘ik wil een andere radio’? Wat bedoel je met ‘ik wil helemaal geen radio, ik bouw ‘m zelf in’? Wat maakt het ons uit dat Harakiri-tech radios regelmatig problemen geven met de overige electrische uitrusting in de auto waardoor die auto het niet meer doet?
Als je een auto zonder radio wil moet je maar naar een ‘custom builder’ gaan. Kost wel meer maar dat is jouw probleem.
Oh, en om de reactie ‘maar een auto werkt goed zonder radio terwijl een pc zonder besturingssysteem niets doet’ in de kiem te smoren… dat is niet helemaal waar. Als je een PC met Windows verkoopt moet de gebruiker ook eerst door de installatieprocedure heen (ziel en zaligheid aan Redmond offeren, klik OK, welk land woon je, zit je op een netwerk, etcetera). Die procedure kan net zo goed van een DVD als van een ‘image’ op de harde schijf gedraaid worden – beter eigenlijk want met die DVD heeft de gebruiker een archiefkopie waarmee het systeem hersteld kan worden. En als je dan toch een DVD gebruikt dan maakt het toch niet uit welk besturingssysteem er op die DVD staat?
Het enige verschil voor de gebruiker is dat de versie zonder Windows over het algemeen minder kost. Een paar tientjes misschien…