In Amsterdam Zuid zit sinds kort een echte Franse bakker. Al vanaf de opening staat er van zeven uur in de ochtend tot en met zeven uur in de avond een rij voor de deur. De traditionele bakker in dezelfde winkelgalerij zal zich vast wel afvragen waarom het bij hem zo stil is. Met zijn brood is toch al jarenlang helemaal niets mis?
De Franse bakker heeft echter iets gevonden wat belangrijk is; een unieke marktpositie. Hij is namelijk de enige die ervoor zorgt dat het brood net zo smaakt als in de kleine straatjes van een Frans stadje. Hij is de enige die om zeven uur al tien dames met Frans accent achter de balie heeft staan. Hij is ook nog eens de enige die daar een prijs voor vraagt die lager is dan bij de gemiddelde supermarkt.
Zo gaat het ook met de verkoop van printers. Hoe kun je er nu voor zorgen dat die consument, ondernemer of IT manager die vandaag op zoek is naar een nieuwe printer ervoor kiest dat het uw printer gaat worden? Dat de printer goed print is de vraag niet meer. Met geen enkele moderne printer is iets mis. Marketingteksten als "Reduceer uw papierkosten en maak professionele documenten" kun je op iedere printer plakken.
Die unieke marktpositie. Dat is waar het om draait. Daar zijn keuzes voor nodig. De Franse bakker heeft die keuzes gemaakt. Zes dagen in de week ruim 12 uur open kost bijvoorbeeld een heleboel geld. Of Amsterdammers wel op Franse broden zitten te wachten weet je tijdens de opening ook helemaal niet zeker.
Maak keuzes bij de verkoop van printers. Zit uw keuze in het volume? Zorg ervoor dat u altijd open bent, de beschikbaarheid goed is, de prijs scherp en dat de toners makkelijk te verkrijgen zijn. Wilt u oplossingen bieden? Zorg ervoor dat u weet wat er speelt in de markt en laat uw kennis daar op aansluiten. Maak echter een duidelijke keuze. Zorg er vervolgens voor dat klanten weten waarom ze juist bij u de rij moeten gaan staan. Dan weet ik zeker uw rij de langste is in de markt waarvoor u kiest.
Sebastiaan Hooft
Central Point