Het verbeteren van de ict-dienstverlening en de toegang tot expertise zijn de belangrijkste redenen voor het uitbesteden van ict-beheer. Financiële aspecten als kostenreductie en het vergroten van de opbrengst, blijkt volgens recent onderzoek veel minder van belang.
Kostenbesparing wordt vaak ten onrechte beschouwd als belangrijkste motivatie voor het uitbesteden van ict-beheer. Uit recent onderzoek van de Nederlandse outsourcer iTactic blijkt het tegendeel. 60 procent van de respondenten beoordeelden de toegang tot expertise als hoofdmotief voor uitbesteding, op de voet gevolgd door de mogelijkheid om de ict-dienstverlening door uitbesteding te verbeteren. Deze bevinding wordt gedeeld met andere onderzoeken die eerder werden uitgevoerd.
Kostenreductie (10 procent) en opbrengstverhoging (15 procent) worden van veel minder belang geacht. "Deze uitkomst bevestigt onze mening dat kostenreductie niet behoort tot de belangrijkste beslisfactoren voor organisaties die hun ict-beheer willen uitbesteden, terwijl in de gangbare opinie over outtasking of outsourcing dit argument vaak wordt genoemd", zegt Bram van den Bos van iTactic.
Volgens Van den Bos toont het onderzoek dat ondernemers het belangrijk vinden dat het uitvoeringsvermogen, de kwaliteit en de onafhankelijkheid van eigen mensen toeneemt bij uitbesteding.
In de praktijk zie ik ander gedrag nl. dat vaak de goedkoopste aanbieder wint. Hebben we hier niet te maken met het fenomeen: iets zeggen of vinden maar er niet naar handelen?
re: Leon
Dat is toch pas nadat een beslissing al is genomen. Ervan uitgaande dat alle aanbieders aan de gestelde eisen voor de uitbesteding voldoen, ga je natuurlijk met de laagste aanbieder in zee.