Key performance indicators (KPI) dwingen de ICT-dienstverlener tot kostenreducties en laten geen ruimte over voor innovatie. De drijfveer voor organisaties om te kiezen voor Outsourcing is blijft nog steeds kostenreductie. Dit werd onlangs weer eens bevestigd door het recente Outsourcing Performance onderzoek van Giarte en Morgan Chambers, die inzage geeft in het uitbesteden van applicatiebeheer.
Chief Financial Officers (CFO's) voeren de druk bij de contractonderhandelingen zo hoog op, dat er vaak nog maar sprake is van een kostengedreven contract tussen klant en dienstverlener. Vooral de meerjarige contracten afgesloten in de periode 2002 – 2005 staan bol van de financiele KPI's. Leveranciers moesten kostenreducties van 40% of meer opleveren. Het zal niemand verbazen dat er in dergelijke contracten geen ruimte is voor innovatie.
Nieuwe ontwikkelingen
Maar de markt is ondertussen veranderd. Het aantrekkende economische klimaat biedt ruimte voor innovatie van technologie, applicatieportfolio en bedrijfsprocessen. De contracteigenaren sturen echter nog op kostenbesparingen.
Who is to blame?
Beste Kees,Ik ben het met je eens dat er in outsourcingscontracten componenten opgenomen zijn die financieel gerelateerd zijn en dat ICT dienstverleners moeite hebben om dit te vertalen naar innovatie.De reden dat klanten dergelijke clausules opnemen in contracten is mijn inziens juist bedoeld om de garantie gaat krijgen dat de dienstverlener gaat innoveren. We zien immers allemaal dat de leveranciers telkenmale als reden opgeven dat de kosten per gebruiker en/of werkplek elk jaar wordt gereduceerd. En als klant wil je niet 5 jaar lang de prijs betalen die op dit moment actueel is en over 5 jaar gehalveerd. Ik ben het met je eens dat je bij de outsourcingspartij het gedrag van kostenreductie ontstaat ipv innovatie om gestelde targets te realiseren. De maatregelen die getroffen worden zijn vaak afschrijvingsperioden verlengen en het zo lang mogelijk uitstellen van eigenlijk noodzakelijk investeringen. Maar om daadwerkelijk kostenreductie te realiseren zo je eigenlijk moeten innoveren. Dit kan op verschillende manieren. Hierbij denk ik oa aan nieuwe versies met minder bugs en dus minder meldingen op de servicedesk. Maar ook door professionalisering van tactische beheerprocessen. Een voorbeeld: Als de performance van een transactie boven de x seconden gaat, kan een aanpassing in de architectuur van de applicatie misschien wel eens heel veel voordeel financieel opleveren. Maar waar daadwerkelijk innovatie plaats kan vinden, zie je helaas niet vaak gebeuren. Innovatie door gebruik van Chatten en Video-Conferencing ipv E-mail is mijn inziens hetgeen de klant echt zou willen zien. Hiermee is de “winst”te halen. Ik bedoel niet de opbrengsten voor de business in termen van time-to-market en transactietijd van procesmutaties. Maar juist aan de leveranciers is het juist zeer rendabel. De kosten van bandbreedte zijn immers de laatste jaren gedaald, terwijl de prijs van data-opslag wel goedkoper is geworden, maar de activiteiten rondom data-opslag niet zijn afgenomen. Hier praat je over de financiële resource component, en dus over salarissen van ICT-medewerkers die de laatste jaren wel degelijk zijn gestegen. Mijn motto is dan ook: “kostenreductie en innovatie gaan wel degelijk samen”
Gert-Jo, ik ben het met je eens dat kostenreductie en innovatie wel degelijk samen gaan. Graag verwijs ik naar een artikel van mijn hand gepubliceerd in 2004: ‘Kostenreductie en innovatie in applicatiebeheer’ (de Engelstalige versie ervan staat in het Topic Beheer Whitepapers). Ook in dit artikel vind je voorbeelden van innovatie binnen de context van kostenreductie. Maar de échte innovatie, die waar de business profijt van heeft – daar is wat meer voor nodig en past meestal niet binnen het huidige outsourcingcontract. Ik denk dan aan applicatielandschapmodernisatie, uitfaseren van oude applicaties of deze migreren naar een modern platform en inpassen in een sevice georienteerde architectuur, of vervangen door een standaard ERP/CRM applicaties. Dit soort innovaties gaan/vallen meestal buiten het (outsourcing) contract.