Salesforce.com, dat een online crm en platform levert, zegt naast de directe verkoop ook met technologie- en implementatie partners te groeien.
Volgens Hans Brouwer, regional director van Salesforce.com Benelux, verkoopt salesforce.com direct, maar er is veel ruimte voor partners om samen zaken te doen, zoals op het gebied van implementatie, technische integratie en consulting. "We werken ten eerste met implementatie partners. In Nederland hebben we vijf van deze partners. Dat zijn Accenture, Deloitte, Vivens, Sizo Solutions en Absi. Zij hebben bij elkaar veertig consultants die gespecialiseerd zijn in Salesforce.com. Die consultants houden zich bezig met integratie van systemen, bijvoorbeeld met SAP, Microsoft of Exact. Verder ook met data integratie en met implementatie en bedrijfsprocessen."
Ten tweede werkt salesforce.com samen met technologiepartners, zo vervolgt Brouwer. "Dat zijn bedrijven die hun applicaties op het Platform van Salesforce.com bouwen. Volgens Brouwer zijn er een aantal lokale isv’s die nauwe samenwerken met salesforce.com "Dat is bijvoorbeeld een leverancier van een wervings- en selectie applicatie. Of een aanbieder van marketingdata. Een partner als CODA ontwikkelt een nieuw financieel pakket op het Platform van salesforce.com. Onlangs heeft ook een bedrijf supply chain management software op ons platform ontwikkeld."
Brouwer zegt dat de samenwerking met partners in 2008 nauwer en breder wordt. "Partners die kennis hebben van onze technologie en verticale markten zijn belangrijk. Verder verwacht ik een uitbreiding van het aantal technologie partners."
Salesforce.com heeft overigens ook klanten in de ict-vakhandel, besluit Brouwer. "Zo gebruiken ondermeer Siemens, Safeboot, F5 Networks, Webtrends, Cognos, Dell en Borland onze partner relation management (prm) applicatie om hun distributeurs en resellers effectief te ondersteunen en leads, klantinformatie en verkoopprognoses eenvoudig te kunnen delen."