Paul Piebinga, verantwoordelijk voor de ict-divisie van Achmea, zegt dat er wel degelijk rekening wordt gehouden met de werknemers van het bedrijf. Gisteren werd bekend dat de overeenkomst voor uitbesteding van een deel van de divisie rond is.
Achmea houdt wel degelijk rekening met de emoties van de werknemers van het bedrijf. Dat zegt Paul Piebinga, verantwoordelijk voor de Groep IT Services (GITS; 2200 werknemers) van Achmea tegen Computable. "Dit heeft een grote impact op iemands leven. Ik ben daarom ook bezig met een rondje te maken langs alle teams en praat met alle medewerkers die in de scope zitten. Sommigen zitten inderdaad heel moeilijk."
Achmea maakte gisteren bekend dat het een overeenkomst heeft getekend met KPN, Getronics PinkRoccade en Atos Origin voor de uitbesteding van de ict-activiteiten. Er zullen 170 werknemers van Achmea overgaan naar deze drie partijen. Medewerkers maken zich echter grote zorgen over het behoud van kwaliteit van de dienstverlening. Piebinga vindt dat een positief signaal. "Ik zie het als een soort van commitment. Ze willen zeker zijn dat het niet misgaat."
Ict-specialisten
Computable liet half november weten dat er al diverse ict-specialisten vertrokken zijn. De redactie baseerde zich toen op anonieme bronnen. Piebinga zegt dat er inderdaad mensen zijn die voor de zomer al hadden besloten wat anders te gaan doen. "Maar het kan dat ze toch op een positie bij Achmea aan het werk zijn." Volgens hem gaat het om een klein aantal.
Ook blijkt uit interne stukken die naar de redactie zijn gestuurd dat het aantal klachten is gestegen. Piebinga kan dat noch bevestigen, noch ontkennen. "De klanttevredenheid is gestegen. De continuïteit is sterk verbeterd. De belangrijke gebeurtenissen ken ik, maar de kleinere irritaties hoor ik niet. In de statistiek is het in ieder geval niet toegenomen."
Volgens Piebinga blijft de continuïteit ook gewaarborgd als de infrastructuur wordt uitbesteed. "Met alle partijen zijn transitieafspraken gemaakt." Een voorbeeld van zo’n afspraak is die met Atos Origin. Dat bedrijf heeft die anderhalf jaar de tijd om de infrastructuur samen te voegen van Achmea met die van hen.
Als veel van de oude werknemers weglopen blijft er weinig van de continuiteit over.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Achmea na 5 jaar. Veel organisaties die ervaring hebben met uitbesteden willen zelf (gedeeltelijk) de ICT terug hebben. De verwachtingspatroon van opdrachtgever en dienstverlener staan immers haaks tegenover elkaar. De opdrachtgever wil innovatie, betere service, betrouwbaarheid en andere leuke zaken… Maar de leverancier is gebaat minimale kosten te maken om zo maximaal mogelijk eraan te verdienen. Een beetje manager die ervaring heeft met ICT en kan rekenen zal toch moeten inzien dat door uitbesteden de doelen niet kunnen worden behaald.. Daarnaast zal de interne service door de strakke regie verslechteren.
Recent van een ambtenaar gehoord welke de ICT diensten hebben uitbesteed aan ATOS: voor PC problemen moeten zij minimaal 1 week wachten. Alleen voor B&W maken zij een uitzondering….