Het datavolume op het internet verdubbelt elke vier maanden. Om het daarmee verbonden energieverbruik proactief te verminderen en klanten steeds optimaal van dienst te zijn, breidt STRATO de infrastructuur van zijn twee eigen datacenters continu en vooruitziend uit. Hierbij werkt STRATO uitsluitend samen met wereldwijd leidende merkproducenten als Cisco Systems, F5 Networks, Network Appliance en Sun Microsystems.
Recentelijk investeerde STRATO met name in drie gebieden: de data-uitwisseling via het internet, de dataverwerking in het rekencentrum en de dataopslag. STRATO verwerkt als op een na grootste webhoster van Europa zo’n 3.000.000 gigabyte aan data per maand.
Als eerste webhostingaanbieder realiseerde STRATO een samenwerking met Cisco Systems door middel van het krachtige Carrier Routing System 1 (CRS-1). Op dit moment levert dit systeem een bandbreedte op van 50 Gbit/s. Het is uitbreidbaar tot 640 Gbit/s. Als een 100 procent dochteronderneming van freenet AG maakt STRATO bovendien gebruik van een uitstekend uitgebouwd high-speed glasvezelnetwerk.
De load balancer BIG-IP 8400 van marktleider F5 Networks verdeelt de aanvragen gelijkmatig over de servers. Met de ultramoderne opslagsystemen van Network Appliance heeft STRATO een ingenieuze opslagstructuur ontwikkeld. De onmiddellijke beschikbaarheid van alle gegevens is hiermee te allen tijde gegarandeerd. Het krachtige opslagsysteem werkt bovendien bijzonder energiezuing en kan zonder problemen modulair worden uitgebreid.
De nieuwe Sun Microsystems T2000-server heeft een extreem lage opname van stroom. In vergelijking met de tot nu toe gebruikte systemen kan STRATO het primaire energieverbruik met 90 procent op CPU-basis verminderen.
De STRATO-datacenters werden in 2007 voor de zevende keer op rij met het felbegeerde internationale ISO 27001-certificaat bekroond. STRATO zorgt continu voor meer zekerheid, prestaties en beschikbaarheid van zijn infrastructuur, die regelmatig gecontroleerd wordt door het onafhankelijk TÜV. "Dat ons datacentrum wederom gecertificeerd is op basis van ISO 27001, is iets waar we heel erg trots op zijn", zegt Damian Schmidt, CEO van STRATO. "In de hostingwereld zijn we het eerste bedrijf dat deze strenge norm hanteert."
TÜV-gecertificeerd is ook het STRATO-supportteam: met MS Servicekwaliteit en ISO 9001. Beide certificaten bevestigen excellente klanttevredenheid en servicekwaliteit. Het STRATO-team beantwoordt dagelijks vragen in zes talen en staat meer dan 100 uren per week klaar. De klant kan het serviceteam via de gratis hotline, via mail of via fax bereiken. Technische vragen worden door speciaal opgeleide supportmedewerkers beantwoord. Het serviceconcept is compleet door het online FAQ-portaal. Hier vindt men meer dan 20.000 antwoorden op veelgestelde vragen.