Na de grote overnames in de wereld van business intelligence, duiken kleine achterblijvers op de ongeruste klanten van overgenomen concurrenten. Zoals MicroStrategy, die een vervangingsprogramma voor klanten van Cognos en Business Objects aanbiedt.
Het past mooi in het scenario van de nasleep van grote overnames. De overblijvers trachten bezorgde klanten van de overgenomen firma’s met hun breedste tandpastaglimlach te lokken. Zo ook bi-specialist MicroStrategy na de overnames van Business Objects (BO) en Cognos.
Alsof de geschiedenis zich herhaalt: Oracle kocht in het voorjaar Hyperion, waarop de kleinere tegenhanger Cartesis zich als ‘onafhankelijk alternatief’ profileerde tegenover ongeruste Hyperion-klanten. Het ironische vervolg bleek dat Cartesis niet veel later werd overgenomen door Business Objects.
Licentie
Of MicroStrategy het bovenstaande ‘ironische vervolg’ beoogt, is nog niet duidelijk, maar het bedrijf lanceert wel een vergelijkbaar ‘License Replacement Program’ voor Cognos en BO-klanten, nu die bedrijven zijn overgenomen door respectievelijk IBM en SAP.
Met het programma kunnen klanten van die firma’s hun bi-licentie ‘voor weinig of geen vervangingskosten’ omruilen voor een exemplaar van MicroStrategy. Het bedrijf noemt onder meer La Poste in Frankrijk als voorbeeld van een klant die al overstapte (van Business Objects).
Best-of-breed
"De overnames bieden aan overgebleven, onafhankelijke spelers de kans om het klantensegment te veroveren dat best-of-breed tools verkiest boven alles-in-één stacks", staat te lezen in het persbericht. "Die worden vaak gepushed door agressieve verkoopteams die alles verkopen, van servers en databases tot applicaties en diensten."