Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft voor de realisatie van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met wethouders, gedeputeerden en bestuurders van een groep deelnemende steden, provincies en regio’s. Het NDW moet vanaf begin 2009 weggebruikers voorzien van betere en nauwkeuriger verkeersinformatie.
Met de start van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW; voorheen Nationaal Datawarehouse) komt er verkeersinformatie beschikbaar over zo’n 5500 kilometer snelweg én provinciale en doorgaande stedelijke wegen, tegenover ruim 1000 kilometer snelweg op dit moment. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft voor de realisatie van de NDW een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met wethouders, gedeputeerden en bestuurders van de deelnemende steden, provincies en regio’s. In de NDW werken deze partijen samen aan een landelijk dekkend systeem voor het inwinnen, verzamelen en verspreiden van verkeersgegevens waarmee files kunnen worden beperkt of voorkomen.
Filedruk
Momenteel is de verkeersinformatie vaak niet actueel en volledig genoeg vanwege de veelheid aan verkeersinformatiesystemen, die meestal niet op elkaar zijn afgestemd. De NDW moet hier een einde aan maken. Een kwalitatief betere verkeersinformatie zou moeten leiden tot een afname van de filedruk. Doel is om in de loop van 2008 de inwinning van de verkeersgegevens te regelen via een aanbesteding aan marktpartijen. In 2009 kan de NDW van start gaan.
Meetlussen
Volgens de NDW-organisatie zit de uitdaging voor deze marktpartijen in de slimme combinatie van verschillende inwinmethoden van verkeersgegevens. Tot nu toe wordt veel gebruik gemaakt van meetlussen in het asfalt, soms gecombineerd met kentekenherkenning door camera’s. Daarnaast bestaat nu ook de mogelijkheid om op basis van de locatiebepaling van mobiele telefoons de snelheid en reistijd van de gehele verkeersstroom te volgen. Dat is een waardevolle innovatie, omdat hiermee de reistijden voor individuele trajecten veel beter kunnen worden voorspeld,, aldus de NDW-organisatie. In de nabije toekomst biedt interactie en samenwerking tussen weggebruikers, serviceproviders en wegbeheerders kansen voor betere benutting van het wegennetwerk.
Websysteem
Op dit moment heeft de provincie Utrecht een aanbesteding aangekondigd. De provincie wil via een webapplicatie kunnen beschikken over verkeersinformatie over het gehele provinciale wegennet. Het betreft data over puntsnelheden, intensiteiten, kruispuntstromen en voertuigcategorieën. Ook moeten historische data vanaf 2004 via het websysteem raadpleegbaar zijn.
Naast de provincie Utrecht behoren tot de deelnemende overheden: de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, de provincies Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland, het bestuur Regio Utrecht, stadsgewest Haaglanden, stadsregio Amsterdam, stadsregio Arnhem-Nijmegen, stadsregio Eindhoven, stadsregio Rotterdam, en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Heel leuk, dat je precies weet waar de files staan, maar als er geen alternatieven zijn weggegooid geld.
Ik sta bijna dagelijks wel meer dan eens ergens in een file en ben echt geen handelsreiziger, het probleem met het wegennet en het treinnet is, dat het eenvoudig de gevraagde capaciteit niet aan kan. Hier help niets tegen, ik kan mij niet voorstellen dat er een grote groep mensen is, die voor hun plezier deze verkeersellende opzoeken.
Feit is dat het verkeersaanbod te groot is en dit kan je alleen maar voorkomen door slim met infrastructuur om te gaan. Op het moment dat je wijken aanlegt en de infrastructuur voor het openbaar vervoer vergeet, krijg je snel problemen. Indien je toestaat dat als er een verkeersknooppunt opgelost dreigt te raken er direct massa?s kantoren en woonwijken gebouwd worden, die de verkeersdruk verdubbelen ben je fout bezig. Bijna dagelijks staat er een file van Zuid naar Noord als van Noord naar Zuid op bijvoorbeeld de A27. De eerste die uitvindt waarom al die mensen van A naar B gaan om te werken en andersom en met een goede oplossing komt dat wie in A woont in A werkt moet een lintje krijgen. Hiervoor hoef je niet te verhuizen, je kan ook het werk verhuizen aangezien het voor veel werk niets uitmaakt waar je dit uitvoert.
Maar hier kan je niet mee scoren al politicus en dat is jammer.
Files lossen alleen op door de weg minder te gebruiken. Door te zorgen dat het gebruik van de weg niet meer gratis is. We gebruiken de weg nu alsof het niets kost.
Dat blijkt ook uit het verschijnsel dat flexibele werktijden de files niet korter maken. Doordat het gratis is, is de vraag oneindig groot.
– Of elk bedrijf een quotum thuiswerkers
– Of snel betalen voor het asfaltgebruik, de techniek is er allang, we hoeven niet nog 3 jaar te wachten op de invoering.
Overigens, lijkt deze database een beetje achterhaald door het systeem van TomTom, dat gebaseerd is op mobieltjes die aan staan.
Dat krijg je als je als overheid jaren talmt. Waarom vraagt de politiek niet of Tom Tom meteen een betaalsysteem kan opzetten?