Microsoft staat niet bekend om zijn erp-software, maar wint steeds meer aan terrein. De softwaremaker zet vooral in op gebruiksvriendelijkheid en integratie met andere producten.
Gebruiksvriendelijkheid is waarmee de erp-software van Microsoft zich wil onderscheiden van die van andere partijen. "Uit een onderzoek van ons blijkt dat slechts een kwart van de werknemers erp-software gebruikt. Driekwart wil het niet gebruiken of vind het te moeilijk", zegt Mogens Elsberg, wereldwijd verantwoordelijk voor Microsoft Dynamics. Volgens de softwaregigant kan dat beter en daarom zet het in op de gebruiksvriendelijkheid van het product.
Documenten kunnen worden geopend in Microsoft Office-producten. "Daar zijn mensen aan gewend. Als je Office kunt gebruiken, dan kun je ook met Dynamics overweg." Dat Microsoft dit belangrijk vindt, komt volgens Moberg, omdat het groot geworden is in het midden- en kleinbedrijf. "Deze bedrijven hebben geen geld om er iemand voor in te huren. Het is makkelijk te installeren, te beheren of aan te passen. Ondanks dat steeds meer bedrijven het gebruiken en er daardoor meer functionaliteit nodig is, blijven we het simpel houden."
Toegang
Een ander nieuw kenmerk waar Microsoft op inzet is de functiegerichte toegang, namelijk toegang gebaseerd op de rol van de gebruiker. Moberg denkt dan niet alleen aan de mensen binnen een organisatie. "Een bedrijf maakt deel uit van een grotere wereld. Je kunt ook kijken naar de leverancier, die de order in productie kan nemen." Ook business intelligence is ingebouwd. Wel op kleine schaal, dus vertraagde bestellingen of kpi’s (key performance indicators).
Een jaar geleden bracht Microsoft ook een gehoste versie van Microsoft Dynamics op de markt. "Maar de on-premises versie verkoopt nog het meest. De gehoste versie is voor kleinere bedrijven of bedrijven die het voor een bepaalde periode willen gebruiken", zegt Moberg. Hij weet niet of in de toekomst de gehoste erp-software wellicht meer gaat verkopen, maar denkt dat er altijd wel een combinatie van die twee door bedrijven gebruikt zal worden.
Naamsbekendheid
Als aan erp-software wordt gedacht, dan staat Microsoft meestal niet in het lijstje. Toch ziet Moberg dat steeds meer veranderen. "In Nederland is dit geen probleem meer. Maar in de Oost-Europese en Aziatische landen moeten we nog wat aan naamsbekendheid doen." Microsoft is nu nog niet de grootste erp-leverancier, maar wil dat wel worden. "Als je kijkt naar de totale omzet, dan zijn we al nummer één. Wij zijn de partij die de nieuwe klanten wint", aldus Elsberg. Volgens hem snoept Microsoft van alle partijen marktaandeel af.
Ondanks dat Microsoft zich voornamelijk op het midden- en kleinbedrijf richt, kiezen ook steeds vaker grote bedrijven voor Microsoft. "Het begint met een afdeling of een dochterbedrijf. Het wordt door een divisie gebruikt van een bank en niet de hele bank." De sectoren waar Microsoft zich op focust zitten in de sectoren industrie, logistiek, detailhandel, diensten en overheid. Moberg: "Een zesde sector die voor ons belangrijk wordt, is de financiële markt. Bedrijven in deze markt werken nog veel met eigen software, maar dat zien we steeds meer veranderen."