Computermaker Dell ruilt de 800 marketing- en PR-bureaus waar het meer werkt in voor één bedrijf, het Engelse WPP. WPP en Dell richten een apart bedrijf op dat 4,5 miljard dollar te besteden krijgt.
Meetbaarheid en efficiëntie van de inspanningen van het communicatiebureau, daar draait het om bij de innovatieve wijze waarop Dell zijn externe communicatie de komende drie jaar af gaat handelen met WPP.
"We zijn een data-intensief bedrijf dat enorm veel van zijn klanten weet. We zochten daarom een partner die met ons die data in wil duiken, om de klantengroep beter te bedienen. Wij hebben de data. De communicatiepartner moet de oplossingen verzinnen". Zo schetst Casey Jones, hoofd Global Marketing bij Dell, zijn streven binnen de nieuwe marketingconstellatie.
Jones trad 8 maanden geleden in dienst bij Dell en vond uit dat de computermaker met meer dan 800 bureaus wereldwijd samenwerkt.
In een gefilmde toelichting op zijn besluit zegt Jones: "Het lag voor de hand te consolideren, maar de mate waarin we dat zouden doen was niet duidelijk. Bedrijven als Carat, DDB en EuroRSCG hebben op zichzelf goed werk geleverd, maar we willen met één partner werken met een alles-in-één benadering."
WPP en Dell richten een apart bedrijf op dat Dells communicatie zal verzorgen. De naam en eventuele vestigingslokatie zijn niet nog bekend. De computermaker houdt er rekening mee dat het overgangsproces tussen de 3 en 6 maanden zal duren. De overgang begint op 1 maart 2008.
De samenwerking met Dell levert WPP naar schatting tussen de 90 en 100 milljoen dollar extra jaaromzet op, aldus persbureau Bloomberg.
Dell heeft een paar roerige jaren achter de rug. Dalend marktaandeel en een boekschandaal tergde de Amerikaanse computermaker. Dat leidde onder meer tot de terugkeer van Michael Dell, de oprichter van het bedrijf die al vertrokken was.
Dell is, na lang de toppositie te hebben bekleed op de pc-markt, nu nummer twee na HP. Om daar verandering in te brengen, verkoopt Dell sinds kort niet enkel via internet en telefoon maar ook via fysieke winkels middels partners.