De jonge provider Alice komt dit voorjaar ook met een ‘internet-only abonnement’. Nu nog krijgen klanten er altijd bellen bij. Alice overweegt ook een stap naar mobiele telefonie.
Alice, de internetprovider van Telecom Italia samen met dochterbedrijven BBned en InterNLnet, heeft de afgelopen drie maanden meer dan tienduizend klanten binnengehaald na een grote tv-campagne rond het topmodel Vanessa Hessler. Volgens marketing manager Wilfried Gradus is dat aantal iets boven de verwachting. "We hebben nu tussen de 12 en 15 duizend abonnees. Daar zijn we erg tevreden mee." In Italië, Duitsland en Frankrijk samen heeft Alice tien miljoen abonnees.
Volgens Gradus komt Alice in het eerste kwartaal van 2008 ook met een internet-only abonnement. "Dat staat in de planning voor Q1." Alice biedt nu klanten altijd ook een telefoonpakket. Voor de beldiensten gebruikt het de diensten van Telecom Italia-dochters Pilmo en Talk4Free.
In Duitsland en Italië biedt Alice ook een internetabonnement in combinatie met mobiele telefonie aan. "We denken in Nederland ook na mobiele telefonie maar dat komt nog niet op korte termijn", zegt Gradus. KPN heeft met Telfort Internet een deel van het Alice-concept gekopieerd. “Dat is een goed teken," aldus Gradus, die vorige maand van Copaca naar Alice overstapte.
Abonnee gehuldigd na aanloopproblemen
Vrijdag zette Alice de 10.000e abonnee in het zonnetje. De gelegenheid werd ook aangegrepen om topmodel Vanessa Hessler naar Amsterdam te halen voor bezoekjes aan telecomwinkels in de binnenstad. De eerste groep Alice-klanten kampten echter volgens Van den Ende wel met de nodige ‘aanloopproblemen’. Die zijn nu grotendeels voorbij. "De helpdesk had het erg druk en moest nog voldoende ervaring opbouwen. Als je twee jaar lang vragen beantwoordt, is het makkelijker dan wanneer alles nieuw is."
Voordeel is dat ontevreden klanten ook zo weer kunnen opstappen bij Alice doordat de provider geen vast contracten heeft en abonnees een maandelijkse opzegtermijn hebben. BBNed is volgens Van den Ende wel bereid andere providers snellere overstapmogelijkheden te geven, maar hij verwacht niet dat er voorlopig veel providers die weg willen bewandelen. "Die verlenging van jaarcontracten hoort bij veel providers bij het businessmodel."
Glasvezelstrijd
Alice startte onlangs ook met een tripple play-pakket over glasvezel in Amsterdam-Oost in samenwerking met InternetNLNet. Het pakket met meer dan dertig analoge tv-kanalen komt van BBned. Er zijn nog geen plannen op korte termijn om naast analoge tv ook IPTV aan te bieden, zegt BBned-directeur Arthur van den Ende. "We wachten daar nog mee. Er is heel wat voor nodig voordat je op een stabiele manier IPTV kan bieden." De distributie van duizenden settopboxen naar klanten maakt het volgens hem ook extra complex.
InterNLNet is naast met Alice ook zelfstandig actief op de glasvezelmarkt voor consumenten in Amsterdam. Directeur Arnout Mijnhardt is tevreden met hoe dat tot nu toe gaat. "In negen steden bieden we glasvezelinternet an meer dan tienduizend abonnees."
Van den Ende denkt dat er in Amsterdam nog meer voorlichting nodig is om gewone consumenten lekker te maken voor glasvezel: "We moeten het mensen nog beter gaan uitleggen, misschien nog meer de straat op of bij supermarkten gaan staan."
Alice wordt binnenkort ook via glasvezel aangeboden in enkele andere steden, waaronder Rotterdam. Opmerkelijk is dat Alice in glasvezelgebieden dezelfde snelheid, 20 mbps, aanbiedt als in de ADSL-gebieden, terwijl glasvezel ook veel hogere snelheden mogelijk maakt. Volgens Mijnhardt is het mogelijk dat Alice ook pakketten met hogere snelheden over glas gaat aanbieden.
UPC maakte afgelopen week ook bekend dat het met nieuwe kabelmodems met de docsis 3.0-certificering aan het testen is. Deze nieuwe techniek moet snelheden mogelijk maken die zich kunnen meten met die van glasvezel: boven de 100 mpbs. UPC probeert intussen met alle macht te voorkomen dan bewoners van glasvezelwijken overstappen naar de fiber-aanbieders. In steden als Nijmegen en Amsterdam krijgen klanten die willen vertrekken allerlei extra kortingen.
Merk rond model
Alice mikt nadrukkelijk een positie tussen KPN en de twee grote kabelbedrijven. Om dat te bereiken zijn er miljoenen uitgegeven aan reclamespotjes met het jonge model Vanessa Hessler. Zij worden in alle landen waar Alice actief is continu ingezet als ‘het gezicht’ van de provider. In Duitsland, Frankrijk en Italië sloeg dat al aan en volgens Gradus is het in Nederland ook gelukt. "Na zes weken hadden we al een naamsbekendheid van 44 procent en dat komt natuurlijk door de herkenbare tv-spotjes met Vanessa."
Hessler zegt vrijdag op de Amsterdamse straten al te zijn herkend. "Dat verbaast me wel, omdat de Alice-campagne in Nederland nog niet zo lang loopt." Ze reikte later op de dag een prijs uit aan de 10.000e Alice- abonnee. Ze maakt zich nog geen zorgen te maken dat haar naam definitief met Alice verbonden zal blijven. "Al spreken mensen me wel steeds vaker aan met Alice in plaats van Vanessa."
In Duitsland, Frankrijk en Italië lopen de Alice-spotjes met Hessler al ruim twee jaar. "Maar ik doe hiernaast genoeg ander modellenwerk en ik speel in films", aldus de 19-jarige tegen Emerce. Hessler beseft dat ze een goede troef in handen heeft. "Het Australische supermodel Megan Gale was vijf jaar lang het gezicht van Vodafone en toen ze haar contract niet verlengde merkte Vodafone dat direct in negatieve zin."