In mijn vorige column vertelde ik dat we op veel plaatsen de verandering in denken zien ontstaan over outsourcing. Een verandering van ’we doen uit kosten overwegingen de hele IT de deur maar uit’ naar de meer strategische beslissing ‘we gaan een deelproces – inclusief de bijbehorende IT – de deur uit doen’. Dus een keuze voor Business Process Outsourcing.
En gegeven deze beslissingen zien we op veel plaatsen ook weer gedeeltelijke insourcing ontstaan. Waarom? Bij strategische processen is de informatie infrastructuur een kritisch deel van het bedrijfsproces. Om dat proces goed te kunnen besturen en – belangrijker nog – snel te kunnen innoveren, moet je korte lijnen naar je infrastructuur houden. Daarbij is de informatie infrastructuur vaak ook het communicatie kanaal met je klant geworden en de invulling van dat contact wil je vanzelfsprekend ook heel dicht bij je houden.
Het geluk wil dat nieuwe technieken als service georiënteerde infrastructuren, web 2.0 oplossingen en SaaS (Software als een Service) tegenwoordig snel aanpasbare, modulaire oplossingen mogelijk maken. Tevens kan de uitvoering grotendeels worden geautomatiseerd, opdat de operationele kosten vergelijkbaar worden met outsourcing of zelfs offshoring. Terwijl de intake lijnen kort blijven en de time to market om nieuwe producten en diensten aan te bieden en te communiceren minimaal kan zijn. Echter, dit vraagt wel weer om specifieke support processen en dus specifieke managed services. Services die bedoeld zijn de dynamische front-office and mid-office processen dichtbij te ondersteunen. De in de tijd veel stabielere back office processen kunnen in een outsourced of offshored omgeving kunnen blijven bestaan.
Eenzelfde verandering die we 10 – 20 jaar geleden in de maakindustrie hebben zien gebeuren. In eerste instantie ging het hele proces naar een goedkopere omgeving. Zo is in die tijd o.a. de (arbeidsintensieve) textielproductie grotendeels uit Nederland verdwenen. Pas toen de productieautomatisering het mogelijk maakte een arbeidsarme productie te realiseren, kwam deze produktie – nu vaak voor hoogwaardige producten – terug naar ons land.
In de IT is het momenteel niet anders: we zien IT productie uitbesteed worden omdat het arbeidsintensief en dus kostbaar is. Echter, het is nu reeds mogelijk ver geautomatiseerde infrastructuren te bouwen, die wat betreft kapitaal en arbeidskosten niet duurder zijn dan lage lonen landen of de grote outsourcing fabrieken. Er zijn echter wel twee grote maren: men moet weten waaraan men begint, want deze aanpak vraagt gedegen eigen kennis en ervaring. Daarnaast moet u goed inzicht in uw process en gegevens hebben, hetgeen helaas vaak te wensen over laat.
Maar het grote voordeel is: als u dit goed doet, laat u uw concurrentie in 'time to market' waarschijnlijk heel snel ver achter u. Enkele succesvolle bedrijven hebben deze boodschap reeds begrepen. Maar dit betekent wel weer een ander soort managed service, waar ik in een volgende column op in zal gaan.