Desktopmanagement is volgens organisaties een ondersteunende functie, maar toch gaat er de helft van de tijd en het ict-budget inzitten. Dat komt omdat het kennisniveau op het gebied van desktopmanagement bij ict-afdelingen niet toereikend is.
Organisaties zien desktopmanagement als een ondersteunende functie van een ict-afdeling. Toch gaat ongeveer de helft van de tijd en het budget zitten in het managen van de desktops van een bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van Fujitsu Services onder 120 cfo’s, cio’s en cto’s van Nederlandse bedrijven.
Twintig procent van de respondenten geeft aan zo’n veertig tot vijftig procent uit aan desktopmanagement. Hetzelfde percentage wordt door 21 procent van de respondenten ook aan tijd besteed aan desktopmanagement. Willem Jan van der Mee, account director Desktop Managed Services (DMS) bij Fujitsu: "Het kennisniveau van organisaties is niet voldoende. De complexiteit van desktopmanagement neemt toe. Als het geen core business is, dan kost het veel tijd en geld. Dan moet je nieuwe mensen opleiden of binnenhalen."
Innovatie
Het it-personeel dat zich met desktopmanagement bezighoudt, is ook speciaal hiervoor ingehuurd. Bij 55 procent van de respondenten zou het ict-personeel ook niet in een andere functie worden ingezet als het managen van de desktop door de ict-afdeling niet meer noodzakelijk zou zijn. Bij andere bedrijven gaat het vooral ten koste van innovatie. "De tijd die aan desktopmanagement besteed wordt is enorm. Zeker omdat het als een ondersteunende functie wordt gezien en omdat het ten koste gaat van strategische functies."
Volgens Fuijtsu kunnen bedrijven twintig procent van hun it-budget besparen als zij het desktopmanagement door een andere partij laten doen. Van der Mee: "Dat geld zit met name in de mensfactor, de tijd die werknemers eraan besteden." De respondenten geven aan dat zij het geld zouden uitgeven aan meer servers en pc’s. Opvallend, vindt Van der Mee. "Bedrijven zien het vaak als oplossing voor problemen. Maar het is de verantwoordelijkheid van de partner om het bedrijf te adviseren wat er beter met het geld kan gebeuren."