Als reseller een webshop beginnen? No way, dit was tot voor kort veel te duur. Voordat een webshop daadwerkelijk werkt, moest je als reseller een heleboel obstakels overwinnen. Zo kwam er meestal een dure webdesigner aan te pas, die de webwinkel technisch perfect liet functioneren. Helaas bleek later vaak dat de webshop niet goed werkte, waardoor de eigenaar extra kosten moest maken. Maar als de online winkel de perfecte functionaliteit geboden had, kon je toch nog steeds niets verkopen. Hiervoor diende je namelijk eerst een contract over de online betaling af te sluiten met een financiële instelling.
Klinkt dit bekend in de oren? Als het goed is niet meer, want tegenwoordig is een webshop gelukkig haalbaar en betaalbaar. Kleine en middelgrote resellers zijn niet langer meer afhankelijk van webdesigners en banken. Er komen immers steeds meer kant-en-klare webshoppakketten op de markt voor een betaalbare prijs. In deze software-as-a-service-suites zijn zaken omtrent betalingen en technische functionaliteit allemaal al geregeld. Bovendien hoef je je niet druk te maken om het beheer of klanten die niet betalen: de webshopleverancier neemt dit volledig voor zijn rekening. Bij een uitbreiding van de business is het bovendien mogelijk om, met behoud van alle data, een upgrade naar een andere, grotere versie te doen, zodat je nog meer klanten op een grotere schaal kunt bedienen.
De sterke behoefte aan webwinkels blijkt uit de cijfers. Zo gaven consumenten in de eerste helft van dit jaar 38 procent meer uit dan in dezelfde periode in 2006. Maar liefst 6,2 miljoen kopers deden dit online. En de rek is er nog lang niet uit. Deskundigen verwachten dat de groei in het webshopgebruik nog verder toeneemt.
Webshops worden net als websites een commodity die voor iedereen beschikbaar is. En gelukkig maar, want als kleinere reseller kun je veel voordelen halen uit webwinkels. De verwachte webwinkelrevolutie biedt je namelijk legio kansen om nog meer te verkopen. En denk als grotere reseller of distributeur eens aan het ‘marktplaatsmodel’. Bij dit model zet je een portal op waar meerdere specialistische webshops samenkomen. Een sterk partnermodel dat de nieuwe e-commercetrend wordt. Voldoende kansen dus voor 2008.
Tillman Richter
Country Manager bij Strato Nederland
De kosten zitten niet in het opzetten van een shop (bij Strato heb je zo te zien al voor een euro per maand een shop), maar in het runnen daarvan. Welke voordelen kan de kleine reseller op het internet behalen? Waarom wilde online klant zaken doen met de kleine reseller? Ben zeer nieuwsgierig of je die vragen ook kunt beantwoorden.