Een Britse promovendus heeft een prijs gewonnen met een uitvinding waarvan niet elke automobilist gecharmeerd zal zijn: een draadloos sensorsysteem voor het signaleren van auto’s die de snelheidslimiet overschrijden.
De Britse promovendus Dimitrios Georgoulas heeft voor het tweede jaar achtereen de Student Project of the Year category in The Computing Awards for Excellence 2007 gewonnen. Dit jaar wint hij de prijs met een sensornetwerk voor het meten van autosnelheden.
Georgoulas ontwikkelde software waarmee de snelheid van auto’s gemeten kan worden via een sensornetwerk. Als deze sensors in auto’s worden ingebouwd, kan een controlesysteem langs de weg zonder hulp van camera’s de snelheid van auto’s meten. Zo’n systeem kan bijvoorbeeld ook te hard rijdende auto’s signaleren die aan het zicht van camera’s worden onttrokken omdat ze aan het inhalen zijn.
Het concept voor dit project werd door Georgoulas ontwikkeld tijdens zijn promotieonderzoek aan de Aston University’s School of Engineering & Applied Science.
Mijn routeplanner van Tom Tom kan de snelheid ook al meten via GPS, dus waarom zo’n duur netwerk aanleggen.
Als je meer dan bijv. 10x in een bepaalde periode de snelheid overschreven hebt met meer dan 20% moet je “een boete” opgelegd krijgen.
De betrouwbaarheid van GPS is weliswaar wat minder, maar als signaalfunctie voor gedragsverbetering zou men er wel wat mee kunnen doen.
Wordt je auto niet gezien m.b.v. de GPS, dan mag dat best wel een keer voorkomen, maar je moet dit wel zien op het moment van rijden dat de GPS het niet doet.
Staat de GPS meer dan X-uren uit, dan moet je daar ook op beboet kunnen worden.
Simpele oplossingen die denk ik zouden kunnen leiden tot structurele verbeteringen en die toch de ruimte biedt om af en toe het gas in te drukken. Het voordeel is dat je met een product als TomTom ook nog kunt zien wat de toegestane snelheid zou moeten zijn.
Het legt natuurlijk wel wat druk op de kwaliteit van kaartmateriaal, maar ja als dat niet deugt kunnen de klachten direct doorgespeeld worden naar bedrijven als Teleatlas e.d. en heeft de consument er uiteindelijk weer voordelen bij dat zijn product beter up-to-date is.
Het kan allemaal zo simpel, dergelijke dingen moet je structureel oplossen en niet met af en toe een keer over de schreef gaan.
Ze zijn daar nog gekker dan in Nederland, en daar zijn ze al niet normaal.
Whizkid, denkt niet, net zoals deze Britse promovendus aan de grove privacy schending die dit soort systemen met zich meebrengt.
Er is geen enkele reden waarom de overheid constant moet weten waar ik me bevind. Laten ze zich liever bezig houden met criminaliteit ipv burgers lastig vallen met dit soort onzin.
Hoe is dit een prijs voor excellentie waard? Zo origineel is dit idee niet! Als ik dit idee had geimplementeerd, moest je je credit-card of pin-pas in je auto steken voordat je de motor kon starten en werd de boete bij elke overtreding direct van je rekening afgeschreven!
> Ze zijn daar nog gekker dan in Nederland, en daar zijn ze al niet normaal.
Het is inderdaad niet normaal dat je geacht wordt je aan de regels te houden.
> Het is inderdaad niet normaal dat je geacht wordt je aan de regels te houden.
Jeroen,
Ik denk dat Ronald zich meer beklaagt over de uitzinnige hoeveelheid surveillance (de kleinstse dorpjes in de UK worden bewaakt door camera’s) dan over de wetten an sich. Een maximumsnelheid is ok, controle erop ook, maar een auto die je verlinkt is gewoon niet meer JOUW auto – die behartigt niet JOUW belangen dus overtreedt hij het contract tussen mens en machine.
Als je stelt dat alle vormen van surveillance geoorloofd zijn, als het de handhaving van regels maar bevordert, kunnen we het hele concept privacy bij het grof vuil zetten en daarmee de democratie.
Zou je een chip in je borstkas laten installeren die a la “pacemaker meets taser” jou een keiharde schok geeft zodra een surveillant (agent, bewaker, camera operator) vaststelt dat je een misdaad aan het begaan bent? Zou je betalen voor die chip? Het bevordert toch de handhaving van regels? Je bent toch geen crimineel? Je hebt toch niets te verbergen?
Wat mij betreft is dat hetzelfde als een auto die je verlinkt.