De ministers van verkeer van de 27 EU-landen bespreken vandaag de aanbesteding van Europese gps-satellieten, het Galileo-project. Verschillende bedrijven, waaronder het Nederlandse Dutch Space, azen op de megacontracten.
De aanbesteding van de Europese gps-satellieten houdt de gemoederen flink bezig. Bedrijven maken zich op voor de megacontracten die met de bouw gemoeid zijn. Dat meldt het ANP vandaag. Onder die bedrijven is ook het Leidse Dutch Space, onderdeel van EADS. Dat bedrijf dingt mee naar de bouw van zonnepanelen voor alle satellieten. "We hadden al een contract voor de eerste vier. Nu gaan we concurreren voor de resterende 26", aldus woordvoerder Geert Menninga tegen het ANP. De ministers van verkeer van de 27 EU-landen bespreken vandaag hoe ze het project aan aanbesteden.
Grootste aankoop ooit
De satellieten zijn met 3,4 miljard euro de grootste EU-aankoop ooit. Tot afgelopen vrijdag was het niet duidelijk hoe het Galileo-project gefinancierd zou moeten worden, omdat het bedrijfsleven weigerde bij te dragen. De EU verwacht niet dat het megaproject ooit wordt terugverdiend. In de laagste schatting van de inkomsten worden alleen de jaarlijkse exploitatiekosten gedekt. Het gaat dan om zo’n 200 tot 250 miljoen euro per jaar.
Alleen Europese bedrijven
De gps-satellieten moeten Europa in 2013 onafhankelijk gaan maken van Amerikaanse of andere navigatiesystemen. Automobilisten kunnen er hun navigatieapparaten op instellen, terwijl de overheid geld voor rekeningrijden kan heffen. Het project gaat uit vijf tot tien megacontracten bestaan. Vooral de grote Europese bedrijven komen hiervoor in aanmerking. Om toch enige eerlijke concurrentie te bewerkstelligen, mogen de ondernemingen op hoogstens twee contracten bieden. Daarbij worden ze verplicht om veel onderaannemers in te schakelen. Bedrijven van buiten Europa zijn uitgesloten van deelname aan de aanbesteding.