In de continue veranderende zakelijke omgeving van vandaag vraagt elke organisatie zich af hoe efficiënter (minder kosten) en productiever (meer zweet) te kunnen opereren. Onder de druk van de groeiende economie (gelukkig) en toenemende werkdruk (jammer), de mobiliteit van mensen (files) en de behoefte om informatie te delen en uit te wisselen (YouTube), zijn optimale communicatiehulpmiddelen cruciaal. Overal, voor iedereen en op elk moment.
Met deze zin werden tijdens een seminar potentiële klanten getriggerd om na te denken over hoe unified communications al dan niet een zinvolle bijdrage kan leveren binnen de werkomgeving en hoe de medewerkers daarvan kunnen profiteren tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Wat unified communications is? Nou u weet wel, die ‘click’ met de muis en een chatsessie met de collega in het andere kantoor wordt gestart. Of een ‘click’ en de pc-speakers komen tot leven voor een gesprek met de receptioniste. Of ‘click’ en u neemt deel aan een videovergadering. Helemaal mooi is het als er met diezelfde ‘click’ op een telefoonnummer een verbinding wordt opgebouwd tussen mijn oude vertrouwde telefoon en de gekozen persoon.
Heerlijk dat unified communications. Vooral omdat het werkt vanuit alle mogelijke applicaties waaronder Word, Excel, Outlook en Sharepoint. Heeft het zin? Welnee, ik kan er niets mee. ‘Click’ en er is koffie werkt niet. ‘Click’ en mijn werk is af gaat ook al niet en ‘click’ ik ben thuis zonder in de file gestaan te hebben al helemaal niet.
Microsoft heeft zich ‘beperkt’ tot een superhandige communicatieoplossing waarbij gebruikgemaakt wordt van allemedia, zoals instant messaging, e-mail, voicemail, audio en video. Tja, en als dat dan wordt uitgebreid met een naadloze integratie van bijvoorbeeld de telefooncentrale met de bestaande communicatieomgeving, dan geef ik toe: het wordt een mooie zinvolle ‘click’-wereld!
Wim Boom
Vice President Sales & Business Development bij NEC Philips