Het gaat niet meer om hardware of software, maar om oplossingen voor bedrijfsproblemen. IT-managers hebben dit al een tijdje door. De Cebit volgt hen nu. De nieuwe directeur Sven Prüser gooit het roer om en stelt de gebruiker centraal.
In mei 2006 is Sven Prüser leiding gaan geven aan de Cebit. De grootste computerbeurs ter wereld kampt sinds 2001 met een teruglopende belangstelling, zowel bij exposanten als bij bezoekers. Tegenwoordig trekt Prüser Europa door om het nieuwe concept toe te lichten. "De wereld om ons heen is veranderd; wij moeten meegaan."
Hij vertelt dat hardware en software niet meer interessant zijn voor de bezoekers. "Vroeger kreeg je de mensen nog enthousiast om naar een printer met achtentwintig – jawel, achtentwintig – naalden te komen kijken. Daar taalt nu niemand meer naar. Ook de printerfabrikanten zelf trouwens niet. Zij zijn een andere richting ingeslagen. Ze presenteren zich als een bedrijf dat helpt de printkosten in de hand te houden of als een bedrijf dat documentbeheer doet. Ze bieden een oplossing. Dat de printer onderdeel van die oplossing is, staat eigenlijk op de achtergrond."
Drie thema’s
De basis van de Cebit vormt nog steeds ’technologie en infrastructuur’, maar daarnaast zijn er drie thema’s: ‘business solutions’, ‘public sector solutions’ en ‘home & mobile solutions’. Tegelijkertijd gaat Prüser het conferentie-onderdeel sterk uitbreiden. "Mensen komen hier niet om naar spulletjes te kijken, maar om te leren, hun kennis te vergroten."
In de nieuwe opzet volgt onvermijdelijk het laten vallen van ‘Hal 1’, de hal waar van oudsher van alles door elkaar werd gepresenteerd. "Voor sommigen is dat een cultuurschok; afscheid van het vertrouwde. Maar hal 1 past niet in het huidige concept."
Gidsen
Cebit 2008 heeft plaats van 4 tot met 9 maart. Een dag korter en niet meer geprogrammeerd rond een weekeinde. "Doordeweeks heb je een ander publiek dan in het weekeinde, dus ook ander standpersoneel. Voorheen moest een exposant die ploegen wisselen, nu kunnen ze elkaar opvolgen. Dat scheelt in hun kosten."
Prüser gaat internet gerichter inzetten, opdat belangstellenden hun beursbezoek beter kunnen voorbereiden. "We willen mensen gidsen. Als zij een bepaald bedrijfsprobleem hebben, dan kunnen zij dat aangeven en melden wij langs welke stands ze dan moeten gaan."
De komende beurs staat in het teken van ‘Green IT’. "Vroeger had ict altijd een schoon imago. Tegenwoordig denken mensen dat een Google-zoekopdracht meer energie kost dan een autorit naar je schoonmoeder. We willen dat perspectief weer rechtzetten. En we willen laten zien dat ict juist helpt andere sectoren ‘schoner’ te maken."