Online en nu ook offline werken aan Office-documenten, en daar samen met collega’s aan sleutelen. Een nieuwigheidje van Internetbedrijf Zoho voorziet daarin. Met zijn gratis webdiensten zet het bedrijf de marges van Microsoft Office onder druk.
Het Indiase internetbedrijf Zoho brengt een plug-in op de markt waardoor zijn gebruikers nu ook offline aan documenten kunnen werken. De web browser fungeert als Office-programma. Met een klik op de knop synchroniseert de gebruiker zijn kantoordocumenten, zodat hij online en offline dezelfde bestanden bij zich heeft.
Zoho is de naam van een pakket met daarin 14 online kantoordiensten. Die zijn, sommigen maar tot op zekere hoogte, gratis te gebruiken via het web. Software-installaties op een computer zijn niet nodig. Het pakket bevat behalve een tekstverwerker, wiki, Powerpoint-applicatie en database ook projectmanagement, e-mail en spreadsheets.
De plug-in die Zoho kort voor het weekeinde publiceerde maakt de documenten overal toegankelijk (videodemonstratie). Gebruikers kunnen via de browser nu ook bijvoorbeeld in het vliegtuig aan hun teksten werken. De plug-in is vooralsnog enkel geschikt voor Firefox en de tekstverwerker.
De software is gebaseerd op het open source programma Google Gears. Dat is een synchroniseringsprogramma van Google. Het zoekbedrijf past Gears nu enkel toe voor Google Reader, een RSS-knipseldienst. Het ligt in de lijn der verwachting dat Google het ook geschikt maakt zijn eigen Office-kloon Google Docs.
Met het verschijnen van online Office-klonen zoals Zoho en Google Docs krijgen consumenten en MKB’ers volledige alternatieven voor Microsofts Windows Office, die bovendien gratis zijn. Het is niet duidelijk hoe Microsoft concreet de concurrentie aan wil en kan gaan met dit soort webdiensten. De contouren van Microsofts online strategie op dit terrein moeten nog blijken.
Volgens speculaties zouden Microsoft en ook Yahoo belangstelling hebben getoond voor overname van Zoho, een initiatief van softwarebedrijf AdventNet. Een mogelijke vreemde eend in deze bijt zou Nokia kunnen zijn.
Er zijn naar schatting honderdduizenden internetters die maandelijks gebruik maken van online kantoordiensten.