Kostenbesparing wordt vaak beschouwd als de belangrijkste motivatie voor het uitbesteden van ICT-beheer, maar uit onderzoek van ICT outtasking-specialist iTactic blijkt het tegendeel. De respondenten uit het onderzoek beoordeelden ‘toegang tot expertise’ en ‘het verbeteren van de ICT-dienstverlening’ met respectievelijk 60% en 53% het vaakst als reden voor outtasking. Als hekkensluiters worden kostenreductie (10%) en opbrengstverhoging (15%) genoemd.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 85 klanten van iTactic met een outtasking-overeenkomst. Deze bedrijven hebben het beheer van hun ICT-infrastructuur in zijn geheel of gedeeltelijk uitbesteed aan iTactic. Een peiling onder deze bedrijven naar hun belangrijkste motivaties voor outtasking van ICT-beheer resulteert in onderstaande top vijf:
1. De toegang tot expertise (60%)
2. Het verbeteren van de ICT-dienstverlening (53%)
3. Een focus op de kerncompetentie van het bedrijf (47%)
4. Minder afhankelijk zijn van de beheerafdeling (47%)
5. Het verbeteren van de technische kwaliteit van de infrastructuur (37%)
"Deze uitkomst bevestigt onze mening dat kostenreductie niet behoort tot de belangrijkste beslisfactoren voor organisaties die hun ICT-beheer willen uitbesteden, terwijl in de gangbare opinie over outtasking of outsourcing dit argument vaak wordt genoemd", zegt Bram van den Bos, directeur bij iTactic. "De resultaten van het onderzoek tonen tevens aan dat ondernemers het belangrijk vinden dat het uitvoeringsvermogen, de kwaliteit en de onafhankelijkheid van eigen mensen toeneemt bij uitbesteding van het ICT-beheer. Hiermee wordt een nieuwe stap gezet in de verdere professionalisering van de markt voor outtasking."