Terwijl twee afzonderlijke onderzoeken aantonen dat Britse msp’s iets onzeker van hun zaak zijn, lijken hun Nederlandse collega’s doelbewuster. En met succes, volgens Easynet en Kaseya.
Easynets Arjen Berendsen, md, spreekt zelfs over een nieuw tijdperk. "Vijf jaar geleden moesten we systeembeheerders nog overtuigen dat ze hun baan niet zouden kwijtraken als wij hun netwerk zouden gaan beheren. Die tijd is nu echt voorbij. Ons managed services portfolio is transparanter geworden, de markt volwassener en de klant kritischer."
Groeimarkt
Marktanalisten van de Insight Research Corporation schatten de omzetgroei in managed services op een kleine twintig miljard dollar de komende vijf jaar. In een recent rapport stellen onderzoekers dat die groei op alle onderdelen in het managed-serviceskanaal van toepassing is.
Jon Collins, analist bij FreeForm Dynamics heeft echter gemerkt dat Britse msp’s het moeilijk vinden hun grenzen te bepalen en hun diensten goed in rekening te brengen. Ook valt het voor hen niet mee een keuze te maken uit het groeiende hostingaanbod. Zo is remote monitoring nog steeds de populairste keuze in het aanbod, maar volgens Collins nemen de groeikansen af omdat meer dan de helft van msp’s die dienst al aanbieden. "Wat populair is onder msp’s is niet noodzakelijk de beste optie."
Klanten winnen met workshops
Berendsen denkt dat de Nederlandse markt toch anders omgaat met msp’s, wat positieve gevolgen heeft voor het it-kanaal. "Wij zien dat klanten vandaag de dag prima in staat zijn de toegevoegde waarde van een beheerde dienst te benoemen. Klanten weten wat ze willen. Wij nemen vaak zelf het initiatief door bijvoorbeeld workshops te houden met de klant over hun it-omgeving. Hier komen zaken als interne kosten, uitdagingen in hun markt en toekomstvisie aan bod. Mede aan de hand daarvan wordt dan een oplossing met bijbehorend kostenmodel bepaald. Bij een beheerde ip-telefonieoplossing kunnen we bijvoorbeeld komen tot een maandprijs per gebruiker."
Nieuw partnerprogramma
Vaak ziet hij in deze workshops dat klanten uitdagingen hebben die vragen om meer dan alleen managed services op het gebied van netwerken en hosting. Easynet komt daarom begin volgend jaar met een aangepast partnerprogramma om door middel van een ‘eco-systeem’ van partners, een volledige managed services portfolio te kunnen bieden. "Door dit volledige aanbod zijn we, samen met onze partners, in staat de gehele operationele it uit handen te nemen zodat de klant zich kan focussen op zijn strategie en core-business."
George Van Brugge, senior vp continentaal Europa bij Kaseya, sluit zich bij Berendsen aan qua optimisme over de toekomst van managed services in Nederland. Vooral de vroege vogels met durf onder resellers zoeken in toenemende mate heil bij het msp-model en boeken succes. Kaseya, Company of the Year bij de laatste CRN Channel Awards, is een grote voorstander van een maandelijks in rekeninggebrachte hostingdienst.
Visie
Als dienstverlener is het zaak om je dienstverlening aan te passen naar de veranderende markt. Doe je dat niet, zit je binnen afzienbare tijd in de problemen. Van Brugge meent dat remote monitoring relatief makkelijk is aan te bieden en uit te voeren door de vele point-solutions verkrijgbaar. "Maar hiermee blijf je de concurrent nog niet voor. Wil je echt succes boeken met managed services dan is het cruciaal om je visie bij te stellen van break-fix naar proactief en te kiezen voor een platform waarmee op afstand via het web alle it-kerntaken beheerd en geautomatiseerd kunnen worden."
Die visie houdt volgens marktkenners ook in dat je tegenwoordig als dienstverlener transparant omgaat met je klant. De tijd van de dure, vage deskundige is onherroepelijk voorbij. Klanten worden mondiger, oplossingen eenvoudiger hoewel de technologie eracther toch vaak nog complex is. Volgens Berendsen zit Easynets toegevoegde waarde dan in de hoeveelheid ervaring dat het bedrijf zijn klanten kan bieden.