Pc-fabrikant Dell heeft een overeenkomst gesloten met de Franse supermarktketen Carrefour. Vanaf januari 2008 zijn de computers te koop in de vestigingen van het bedrijf in Frankrijk, België en Spanje. Carrefour is een van ’s werelds grootste supermarktketens.
Vanaf aanstaande januari gaan de hypermarkten van het Carrefour-concern computers van Dell verkopen. Het gaat om de vestigingen in Frankrijk, Spanje en België. Carrefour is, met in totaal meer dan zesduizend winkels in zestig landen, na het Amerikaanse Wal-Mart de grootste supermarktketen ter wereld.
Voor Dell is het een nieuwe manier van het computerbedrijf om meer profijt te halen uit de florerende consumentenmarkt. Tot dit jaar waren de pc’s alleen te koop via internet. Door de teruglopende verkoopcijfers besloot de fabrikant zijn producten ook via winkels te gaan verkopen. Inmiddels staan de computers al bij de Amerikaanse Wal-Marts. Ook in Japan en het Verenigd Koninkrijk sloot Dell akkoorden met distributeurs.
In april stelde analistenbureau IDC al dat de slechte groeicijfers van Dell te maken hadden met zijn te bedrijfsgerichte strategie. "Dell geniet minder zichtbaarheid op de consumentenmarkt door het directe verkoopsmodel. Momenteel profiteren echter alle andere pc-verkopers van de laptophype bij de consument", klonk het toen. Ceo Michael Dell heeft goed geluisterd naar die kritiek. Hij reageerde toen al dat het directe verkoopsmodel niet heilig was en dus niet de enige ‘way-to-go’ zou blijven.
Vier laptops
Nu zal dus ook Carrefour in België, Frankrijk en Spanje Dell-pc’s verkopen. Volgens de Franse website LSA zou het gaan om vier laptops, waarvan er één exclusief in de winkel te krijgen zal zijn. Mogelijk gaat het om de nieuwe, gekleurde modellen.