Je kunt geen krant openslaan of actualiteitenrubriek bekijken zonder gewezen te worden op de noodzaak om zuiniger om te springen met energie en minder CO2 en andere schadelijke stoffen uit te stoten. Het milieu staat vandaag de dag serieus op de kaart van elke onderneming. De ict-industrie vormt daarop geen uitzondering.
Carrie Higbie, global data center market manager van kabelleverancier The Siemon Company en autoriteit op het gebied van groene ict: "Over het algemeen wordt het vliegverkeer gezien als één van de grote vervuilers in de wereld. Tegelijkertijd is berekend dat alle ict samen in de wereld op zijn minst even vervuilend is als het internationale vliegverkeer. Wanneer we computers en serverparken zuiniger kunnen laten omspringen met energie, is dat een serieuze stap in de goede richting. Serverparken zijn altijd enorme energieverslinders geweest. Wattage en de bijbehorende koeling waren lange tijd van ondergeschikt belang. We hadden rekenkracht nodig en wel zo snel mogelijk, want in de afgelopen tien jaar moest alles in sneltreinvaart worden geautomatiseerd. Daarbij zijn we op een gegeven moment vanzelf op het punt aangekomen dat weer een nieuw serverrack plaatsen op praktische problemen begon te stuiten. En met de huidige energietarieven is de aanschaf van een server zelf al goedkoper dan de energie die hij gebruikt."
Higbie legt uit dat er in de wereld inmiddels veel serverfarms zijn die simpelweg niet verder kunnen uitbreiden omdat er niet voldoende stroom heengebracht kan worden. "Je ziet dan ook dat bedrijven als Google hun datacenters tegenwoordig allemaal in de buurt van energiecentrales bouwen en dan het liefst ook nog op een koele plek op aarde. Het is niet voor niets dat IJsland zich profileert als ideale plek voor grote datafarms. De energie is er goedkoop en voor de koeling hoef je – bij wijze van spreken – de deur maar open te zetten. Alleen wordt het beheer van deze parken wat lastiger, tenzij we iedereen op IJsland opleiden tot it-beheerder."
Prioriteitenlijstje
De simpelste manieren om het energieverbruik terug te dringen zijn virtualisatie en optimalisatie. In veel gevallen blijkt dat processoren en harde schijven maar voor een deel worden gebruikt. Door ze efficiënter en vooral slimmer in te zetten, kan veel energie worden bespaard. "Laten we eerlijk zijn," legt Theo van Teylingen, directeur Neder¬land van NetApp, uit. "Milieubewustzijn of maatschappelijk verantwoord ondernemen is een prettige bijkomstigheid. Dat is niet de reden waarom organisaties nadenken over hoe zij hun opslagarchitectuur op een energiezuinige manier kunnen aanpakken. Er is een tekort aan ruimte en aan beheerders, de stroomkosten lopen de pan uit en alsmaar meer harde schijven bijplaatsen is niet de oplossing. Een efficiënter opslaggebruik komt voort uit simpele bedrijfskundige gedachtes. Als we het prioriteitenlijstje van een klant bekijken, staat maatschappelijk verantwoord ondernemen nog steeds onderaan. Dat geeft niet, want in dit geval gaat een efficiënter gebruik van middelen hand in hand met milieuvriendelijkheid. Zo slaan bedrijven meerdere vliegen in één klap en kunnen ze bovenop de besparingen ook nog eens in het jaarverslag melden dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen."
Volgens Van Teylingen wordt het milieuaspect dan ook maar mondjesmaat meegenomen in marketing en proposities. "Het is een prettige bijkomstigheid die nog niet als zelfstandig item wordt besproken. Dat verandert overigens wel, want het is toch een toegevoegde waarde die een leverancier of reseller kan inzetten."
Milieudoelstellingen
Het milieu is bij verbruiksmaterialen voor printers al wat langer onderwerp van gesprek. Inkjetcartridges en tonercassettes worden al meer dan tien jaar gerecycled en fabrikanten als Océ en Xerox gebruiken het verminderen van milieuvervuiling al geruime tijd als speerpunt in hun marketingstrategie. Martijn Brand, director office systems, smb & channels van Xerox Nederland: "Ik denk dat we er al vijftien jaar mee bezig zijn. Niet alleen bij de verbruiksmaterialen overigens, maar ook bij de productie van de apparatuur hebben we scherpe milieudoelstellingen gedefinieerd. Voor grote accounts zamelen we de cart¬ridges in en bij bedrijven die maar een paar cartridges gebruiken zit altijd een portvrije envelop waar ze de gebruikte materialen in kunnen retourneren. Ruim 93 procent van de cartridges wordt ook daadwerkelijk geretourneerd, dus we kunnen spreken van een succes."
Brand meent dat vooral het afgelopen jaar klanten milieubewuster zijn geworden. "In bijvoorbeeld tenders en publieke aanbestedingen is het milieu inmiddels een voorwaarde geworden. Ook sprak ik vorige week een lid van de raad van bestuur van een groot Nederlands advocatenkantoor. Zij zijn bezig met een besparingsprogramma en vroegen ons om eens langs te komen en te praten over het terugdringen van het papierverbruik en vergelijkbare zaken. Zij pakten het overigens niet alleen intern op, maar spraken ook hun toeleveranciers aan op milieubewust ondernemen. Dat is iets van de laatste tijd en ik denk dat het een trend wordt. Zeker de grote corporate klanten zijn heel bewust bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij er met ict eenvoudig grote voordelen te behalen zijn. Het is zonde om daar niet op in te spelen."
Optimalisatie
Bij Orange Professional Services zien ze ook dat klanten oog krijgen voor de milieuaspecten. Harry Benckhuijsen, directeur voor Nederland: "Groene ict komt op dit moment vooral voort uit de behoefte om kosten te reduceren en nog niet vanuit een ideële overweging. Dat is misschien ook wel de beste manier om structurele veranderingen tot stand te brengen. Bedrijven zijn vooral geïnteresseerd in veranderingen waaraan ze op meerdere vlakken iets hebben. Met het optimaliseren van hun ict-infrastructuur beheersen ze hun kosten, verminderen ze het beheer én leveren ze een positieve bijdrage aan het milieu. In die volgorde, en zo doen we dat zelf ook. We vervangen bij Orange en bij ons moederbedrijf France Telecom steeds meer energievretende pc’s door thin clients. Die zijn beter te beheren, stiller, vragen om minder koeling in de kantoren en hebben dus automatisch een positief milieueffect!"
Het milieuaspect wordt ontegenzeg-gelijk belangrijker, maar is voor de meeste eindgebruikers nog geen reden om naar een bepaald product over te stappen of voor een groene reseller te kiezen. Een lagere total cost of ownership wordt veel belangrijker gevonden. Met de stijgende energiekosten is een besparing op dat vlak dus welkom en dan terloops ook het maatschappelijk verantwoord ondernemen toegenomen. In offertetrajecten zien we dan ook steeds vaker dat de CO2-besparing als toegevoegde waarde wordt meegenomen en menig persbericht rept over groene doelstellingen voor 2020 of emissieneutraliteit. Resellers zouden die strategie moeten overnemen en moeten onderzoeken of ze groene toegevoegde waarde kunnen bieden in elke offerte.