Durft u de stekker er bij uw klanten uit te trekken? Waarschijnlijk niet. Tenslotte dragen de ict-systemen van uw klanten hun bedrijfsvoering. Uitschakeling levert waarschijnlijk een groot gevaar op voor hun bedrijfsconti¬nuïteit. ‘De stekker’ hoeft er echter niet moedwillig uitgetrokken te worden. Dat kan ook allerlei andere oorzaken hebben, van diefstal tot overmacht.
De afhankelijkheid van ict maakt u de eerste hulplijn bij calamiteiten. In een calamiteitenplan zouden ict-voorzieningen prioriteit moeten hebben. Brand, overstroming, stroomuitval of diefstal kunnen ertoe leiden dat systemen niet beschikbaar zijn. Ook technische storingen kunnen echter direct gevolgen hebben voor de beschikbaarheid van systemen.
Ondanks deze afhankelijkheid en mogelijke gevolgen blijkt in de praktijk het onderwerp ‘ict-continuïteit’ maar beperkt aandacht te krijgen. Dat is vreemd, want het leidt al snel tot stagnatie of zelfs geheel stilvallen van de primaire bedrijfsprocessen bij uw klanten. De schade kan dan, zowel materieel als immaterieel, enorm zijn.
U wordt verantwoordelijk ge¬steld om zaken te regelen, maar beschikt u wel over de normen en criteria waaraan de beschikbaarheid moet voldoen? Snel ict-voorzieningen herstellen is tenslotte geen kwestie van hard- en software alleen. De afhankelijkheid van ict maakt u tot strategisch partner van het management. Daarom zult u bij uw klanten niet alleen met de ict-afdeling willen praten. Ook de directie moet zich bewust zijn van het belang van voorbereiding om voort te kunnen gaan na een onverwachte uitval in de ict-omgeving.
U zult tekortkomingen in de planning aan het licht moeten kunnen brengen, of moeten kunnen aantonen dat er juist teveel maatregelen getroffen zijn. Door de dialoog aan te gaan tussen management en ict zorgt u voor een correct afgestemd plan. Dat garandeert bedrijfsleiders dat zij al hun energie kunnen steken in de activiteiten die na een ramp werkelijk van belang zijn: zorgen voor veiligheid, het nemen van verantwoordelijkheid en het waarborgen van voortgang.
Als ict-dienstverlener bent u de brug tussen het management en de bedrijfsprocessen. Door de continuïteitsvoorzieningen vanuit dat perspectief te zien, kunt u er in de juiste mate en op het juiste organisatorische niveau aandacht én invulling aan geven. Dat verhoogt de kwaliteit van uw dienstverlening, en biedt dus ook kansen voor uw eigen bedrijfscontinuïteit.
Martine van den Berg
Sales Manager bij Livingston