Elke zichzelf respecterende organisatie heeft een website, althans zo wordt ons voorgespiegeld. Maar het hebben van een website en het onderhouden van een website zijn twee verschillende grootheden. De vraag, noem eens een succesvolle website, is voor de meeste mensen een inkoppertje. Doorvragen, wat is er nodig voor een succesvolle website, wordt al moeilijker. Alleen geld is namelijk niet het goede antwoord. Ik zal het toelichten. Met voldoende financiële armslag lukt het de eerste de beste consultant om van een achterblijvende gemeente een voorhoedegemeente te maken. Ik denk dat zelfs mij dat lukt. Maar wat gebeurt er zodra mijnheer of mevrouw de consultant zijn uren incasseert en de hielen licht? Juist, de organisatie geniet van de kortstondige media-aandacht en vervalt in haar oude routine. Tenzij de belangrijkste asset van het bedrijf – namelijk de mensen zelf – is meegegroeid in de transformatie en het belang inziet van dat ‘uithangbord’ op het world wide web dat hun organisatie vertegenwoordigt. Dit noemen we doorgaans draagvlak of in het Engels commitment. Uit recent onderzoek (elders op deze site) van Cascadis onder gemeenten, blijkt dat er 26 gemeenten zijn (geëxtrapoleerd 73 gemeenten) waar draagvlak voor de e-overheid ontbreekt. Dit is zorgelijk. Enkele quote’s uit het onderzoek: ‘Dit is een moeilijk management’ en ‘Tussen mondeling beleden ambities en bereidheid resources te leveren, zit een gapend gat’, zijn illustratief. Ik zie draagvlak als twee verschijningsvormen.
1. draagvlak van het management.
2.draagvlak binnen operationele afdelingen.
1 kan niet zonder 2 en vice versa.
Een website bestaat niet bij de gratie van één of meerdere enthousiaste trekkers binnen de organisatie. Idealiter, is een website de vooruitgeschoven post van een professionele organisatie die gezamenlijk verantwoording draagt voor de kwaliteit én het beheer van die site.
Het hebben en onderhouden van een website is een collectief besluit van de organisatie. Terug naar de titel van deze column. Stel je een modaal gezin voor waar op enig moment aan de eettafel de discussie oplaait voor de aanschaf van een hond. Ouders zijn praktisch ingesteld en kijken verder dan de puppy-periode. Er moeten namelijk afspraken worden gemaakt over wie de hond uit laat. Want een tevreden hond heeft aandacht nodig, en niet alleen indoor. De praktijk toont echter dat de ouders opdraaien voor het welzijn van het beest en, weer of geen weer, de hond uitlaten. De overige gezinsleden geven niet thuis. Analoog aan deze gezinssituatie, constateer ik dat er nu ongeveer 73 gemeenten zijn in Nederland die de hond niet uitlaten!
Put it to the test’ en vraag je management expliciet of ze internet, of meer specifiek de elektronische dienstverlening, belangrijk vinden. Grote kans dat instemmend wordt geknikt. Leg vervolgens een plan voor dat erin voorziet dat alle medewerkers van het bedrijf een percentage van hun arbeidstijd (5 of 10 procent) verplicht aan het internet besteden. Dat kan in de vorm van content, deelnemen in een werkgroep, schrijven van artikelen of een weblog etc. etc. Neem dit gegeven ook mee in het aannamebeleid van je organisatie.
Da’s pas draagvlak in optima forma.
Ron Zwetsloot
Interim-voorzitter Cascadis
www.cascadis.nl