Achmea gaat een aantal it-activiteiten uitbesteden aan KPN, Getronics en Atos Origin, tot grote woede van de 170 betrokken medewerkers. Zij keuren de plannen af en tonen zich ook verbolgen over het gebrek aan communicatie.
Achmea is van plan het beheer van zijn ict-infrastructuur uit te besteden aan een drietal partijen. In totaal zullen ongeveer 170 Achmea-medewerkers overgaan naar KPN, Getronics en Atos Origin. De verzekeraar verwacht op korte termijn rond te komen met de it-bedrijven.
Deze keuze voor outsourcing past in het besluit om de dienstverlening van het onderdeel Group IT Services (GITS) te verbeteren, stelt Achmea. GITS-directeur Paul Piebinga: “Outsourcing levert Achmea strategische en financiële voordelen op. Het geeft ons de mogelijkheid de technologische kennis van marktpartijen optimaal te gebruiken en onszelf te concentreren op die taken waar we de meeste toegevoegde waarde hebben: het toepassen en managen van it. Zo kunnen we flexibeler en sneller inspelen op veranderende klantvragen. En dat is goed voor de concurrentiekracht van Achmea.”
De 170 medewerkers van GITS vinden dat de noodzaak om de it-activiteiten uit te besteden niet aanwezig is. Zij vrezen dat na het overhevelen van basisinfrastructuurdiensten de ict-kosten voor Achmea alleen maar zullen stijgen. Uit interne stukken die naar de redactie zijn gestuurd, blijkt dat medewerkers zich grote zorgen maken over het behoud van de kwaliteit van de dienstverlening. Zo zouden al diverse ict-specialisten zijn vertrokken en blijkt deze leegloop vanwege de krappe arbeidsmarkt zeer moeilijk op te vangen. Een stijging van het aantal ict-storingen in de afgelopen weken zou een teken zijn dat de ict binnen Achmea aan het instorten is.
Boos
Uit de reacties op de online berichtgeving over deze zaak blijken werknemers van GITS verbolgen over de manier van communiceren, vooral door de drie vakbonden De Unie, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten. Fred Polhout, bestuurder bij FNV Bondgenoten, zei tegen Computable te betreuren dat de Achmea-leden het in de ogen van de bonden sterke sociale protocol tot twee keer toe niet hebben geaccepteerd. “Een besluit tot uitbesteding leidt altijd tot emoties. Alleen blijven die in dit geval lang hangen”, luidde zijn reactie.
Een aantal leden voelt zich door de uitlatingen geschoffeerd. Zij verwijten de vakbonden dat zij veel te laat hun achterban bijeen hebben geroepen om het eerste sociale protocol te bespreken. Ook hebben de bonden nooit geantwoord op vragen over onduidelijkheden in het protocol. Dat zou de reden geweest zijn dat leden het plan ook in de tweede stemming afwezen. Sommige FNV-leden zijn bovendien woest dat Polhout een uur voor sluiting van de stemming een mail rondstuurde met de mededeling dat leden beter positief konden stemmen.
Geen vertrouwen
Ook de ondernemingsraad (or) van GITS is zeer kritisch over de gang van zaken. De or vindt dat zij veel te laat is ingelicht en constateert dat het management met voorbarige mededelingen voor veel onrust onder het personeel heeft gezorgd. Ook schenkt de directie nog steeds geen klare wijn over de verdeling van de it-werkzaamheden binnen GITS nadat het beheer is uitbesteed.
De ondernemingsraad vindt het een slechte zaak dat er wordt uitbesteed terwijl de inrichting van de ict-divisie van Achmea, die in 2006 van start ging, nog niet eens is afgerond. Met het oog hierop heeft de or er geen vertrouwen in dat het management wél in staat is een goede regieorganisatie op te zetten. Ook zet de raad vraagtekens bij de kwaliteit van de drie uitverkoren it-partners, met name Getronics dat tot tweemaal een zwakke indruk maakte bij de uitrol van XP-werkplekken. De or besloot uiteindelijk wel tot een positief advies onder een waslijst van voorwaarden.
Online
Zie voor online reacties: http://tinyurl.com/2pbtcm