EDS zoekt naar manieren om het hoofd te bieden aan concurrenten in de markt. De Amerikaanse ict-dienstverlener zet daarbij in op groei in Europa, uitbesteding naar India en uitbouw van zijn eigen dienstennetwerk.
Om de bestaande concurrenten en de nieuwe spelers uit landen als India het hoofd te bieden, richt EDS zijn pijlen steeds meer op de markten buiten de VS, zoals Europa. Bovendien verlegt de grote Amerikaanse ict-dienstverlener zelf veel werk naar India om zijn klanten sneller, goedkoper en beter van dienst te zijn. Het concern gebruikt zijn wereldwijde communicatie- en dienstennetwerk en werkt intensief samen met andere grote dienstverleners in de ict. Dat vertelden enkele topmannen aan Computable tijdens een bezoek aan het EDS-hoofdkantoor nabij Dallas, Texas.
Analisten zien EDS nog altijd als een van ’s werelds succesvolste aanbieders van business process outsourcing. Volgens Paul Roehrig van Forrester Research heeft de automatiseerder hierin zelfs een groter marktaandeel dan de grote concurrent IBM. EDS heeft ‘een duidelijke strategie geformuleerd en daarin geïnvesteerd om het succes vast te houden.’ De analist legt uit dat het bedrijf de komende twee jaar een significante groei nastreeft op de gebieden netwerkinfrastructuur en toepassingsbeheer. Een belangrijk deel hiervan moet uit het buitenland komen.
‘Out of the box
Naast de Verenigde Staten zijn Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland de belangrijkste afzetgebieden voor de dienstverlener. Europa, en dan vooral de Oost-Europese markt, is volgens ceo Ron Rittenmeyer erg in opmars. De Amerikaan staat sinds september aan het roer bij EDS. In zijn luxueuze kantoor, met uitzicht op de EDS-campus, vertelt hij: “De mate van uitbesteding is bij ons in de Verenigde Staten groter dan in Europa, onze markt is wat meer volwassen. Maar Europa vormt tegenwoordig een groot deel van ons portfolio en is nog steeds erg in opkomst. Ook jullie Europeanen lopen tegenwoordig vaak tegen vragen aan die wij kunnen beantwoorden. In veel landen zijn nieuwe leiders opgestaan die vaker ‘out of the box’ denken.”
Ondanks de verwachting dat de Europese markt voor EDS zal groeien, zegt Rittenmeyer dat hij geen plannen heeft om er het regionale bedrijfsbeleid te wijzigen. De afgelopen vier jaar investeerde het bedrijf al circa 600 miljoen dollar (425 miljoen euro) in Europa. De Europese omzet van EDS groeide in die periode met ongeveer 25 procent.
Offshoring
Wat wel verandert, is de mate waarin EDS personeel in lagelonenlanden werft. “Van de 135 duizend medewerkers wereldwijd, werkt nu al ongeveer 45 duizend in een lagelonenland. 22 duizend daarvan zitten in India”, vertelt Rittenmeyer. “India heeft een enorme arbeidspotentie voor ons bedrijf.” Hij legt uit dat zijn bedrijf in de nabije toekomst steeds meer werkzaamheden gaat verplaatsen naar India en andere landen. In 2008 zouden er daar ongeveer 13 duizend banen bij komen. Tegelijkertijd biedt EDS zijn Amerikaanse medewerkers vervroegd pensioen aan, om zo het personeelsbestand daar te verminderen.
Waar de medewerkers ook zitten, in Texas, Capelle aan den IJssel of ergens in India, allemaal maken ze deel uit van het Global Services Network van EDS. Door dat eigen wereldwijde netwerk kunnen de diverse vestigingen, maar ook de klanten van het bedrijf, verbonden worden met vrijwel iedere uithoek van de wereld. Een kijkje in het service management center (SMC) in een zwaarbeveiligde hoek van de campus in Texas leert dat de Amerikaanse medewerkers op die manier intensief aan projecten samenwerken met hun collega’s in India en elders. Ze gebruiken dezelfde computerschermen en hebben regelmatig contact met elkaar.
Oude systemen
Veel van de projecten waar de EDS’ers aan werken, hebben te maken met het oplossen van legacyproblemen. Het zijn problemen die hun klanten ondervinden doordat verouderde ict-systemen de grenzen van hun capaciteit hebben bereikt en verdere groei en innovatie in de weg staan. Legacy is zo’n groot probleem dat EDS het tot strategisch speerpunt heeft gebombardeerd.
Organisatorisch heeft het bedrijf het aardig op de rit. De plannen in Europa, het structurele samenwerkingsverband dat EDS heeft met enkele grote ict-spelers, de vestigingen in India en het uitgebreide communicatienetwerk zijn de pijlen op de boog waarmee het bedrijf zich op de toekomst richt. Op technisch vlak is er echter nog een slag te winnen. Het enorme datacenter op de campus in Texas staat nog vol met oude servers en mainframes, die pas nu geleidelijk worden vervangen. Om de concurrentie voor te blijven zal EDS niet alleen moeten werken aan de systemen van zijn klanten, maar ook aan die van zichzelf.
EDS in Nederland
In de Nederlandse vestiging in Capelle aan den IJssel werken momenteel 1650 medewerkers. Ook hier heeft het bedrijf een aantal grote klanten, zoals ABN AMRO en Fortis. Bas Winckels, woordvoerder van EDS in Nederland, doet voorlopig geen uitspraken over de gevolgen die de overname van ABN AMRO door Fortis heeft voor de ict-dienstverlening. Ook in Nederland wordt de komende tijd groei verwacht. Bill Thomas, executive vice president EMEA bij EDS, vertelt dat het bedrijf in ons land bezig is met enkele grote contracten die vanaf 2008 gaan spelen. “Helaas betekent dat wel dat we dit jaar nog flinke investeringen moeten doen.”
Partners
Onder de naam Agility Alliance ging EDS in 2004 een samenwerkingsverband aan met de grote spelers Cisco, Dell, EMC, Microsoft, Sun Microsystems en Xerox. SAP en Oracle voegden zich er later bij. De alliantie heeft tot doel gezamenlijk projecten te ontwikkelen en aan te bieden op de markt. Het gaat dan om samenwerking op het niveau van netwerk-, infrastructuur-, applicatie- en bedrijfsproces, maar ook op het vlak van verkoop en ondersteuning. Meest recente wapenfeit van de samenwerking vond plaats begin november. Toen sloot Daimler Financial Services een grootschalig servicecontract af met EDS, waarbij alliantiepartner EMC een deel van de diensten levert.
Legacy-aanpak
Een van de speerpunten van EDS is de gestandaardiseerde aanpak van legacyproblemen, veroorzaakt door verouderde ict-systemen die aan de grenzen van hun capaciteit zitten. Het zullen vaak systemen zijn die het bedrijf jaren geleden zelf voor hun klanten ontwikkelden en die uit een veelvoud aan losse applicaties bestaan. Charlie Feld, EDS’ senior executive vice president Application Services, legt uit dat zijn bedrijf grote kansen ziet in het bieden van oplossingen voor legacy, vaak gebaseerd op service oriented architecture (soa). “Soa verandert het hele ict-landschap. Het brengt alles bij elkaar”, zegt Feld. Het grootste probleem van bedrijven bij de toepassing van soa, is volgens Feld dat de business de ict niet begrijpt, en andersom.