Ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen is het mogelijk een domeinnaam kwijt te raken, bijvoorbeeld door een fout van een deelnemer bij de SIDN.
Domeinnamen worden in Neder¬land geregistreerd door zo¬genaamde deelnemers. Dit zijn partijen die voor de uiteindelijke houder van de domeinnaam een aanvraag in behandeling nemen en de domeinnaam mogen registreren bij de SIDN (Stichting Internet Domeinregi¬stratie Nederland). De SIDN verzorgt de regi¬stratie van .nl domeinnamen in Nederland. Als de SIDN een domeinnaam registreert, wordt de houder juridisch eigenaar van de domeinnaam. De deelnemer blijft echter de partij die financiële verplichtingen voor de domeinnaam moet voldoen aan de SIDN. Dit doet de deelnemer voor de houder. Een professionele tussenschakel is natuurlijk prima, omdat die eventuele administratieve missers kan tegengaan.
Nadelen kent het systeem echter ook. Ten eerste is het vrijwel zeker de houder die schade oploopt als er iets fout gaat met of bij de deelnemer. Daarbij doemt het probleem vaak onverwacht op, zodat onvoldoende duidelijk is dat er iets staat te gebeuren met het domein. En dan is het plotseling te laat.
Dat is bijvoorbeeld het geval als de deelnemer vergeet de registratie van de domeinnaam te verlengen. Het is ook mogelijk dat de deelnemer de financiële verplichtingen voor de domeinnaam bij de SIDN niet nakomt, bijvoorbeeld wanneer er een faillissement wordt uitgesproken. Bij een faillissement vervallen de domein¬namen, maar pas na een melding van de SIDN aan de deelnemer en de houder. Deze melding wordt aan de houder verzonden op het opgegeven post- en e-mailadres. Als deze inmiddels niet meer kloppen, is het aannemelijk dat de door SIDN gehanteerde termijn van 30 dagen voor verval van de domeinnaam niet meer wordt gehaald. Als de melding wel op het goede adres aankomt, zal het domein verhuisd moeten worden om verval te voorkomen.
Woekerprijzen
De ervaring leert dat een derde meestal ogenblikkelijk de vrijkomende domeinnaam registreert. De gedachte dat dit alleen gebeurt bij een erg bekend en gewild domein is achterhaald. Ook de kleinste ondernemingen blijken hier slachtoffer van te worden. Als een houder door een fout van de deelnemer zijn domeinnaam verliest, komt de deelnemer de overeenkomst die hij met de houder heeft niet na. De afspraak is natuurlijk dat het domein in stand wordt gehouden. Daardoor zal de deelnemer in beginsel de schade moeten dragen. Het punt is echter dat de deelnemer zich zeer waarschijnlijkheid heeft ingedekt tegen zulke fouten en schadevergoeding in de overeenkomst heeft uitgesloten. De houder staat met lege handen en moet zijn domein tegen woekerprijzen terugkopen, bijvoorbeeld van een ongrijpbare buitenlandse onderneming. Zelfs als de houder bij de rechter sterk staat, bijvoorbeeld omdat hij een merkrecht heeft op de domeinnaam, is het lastig om daarmee iets te ondernemen tegen een buitenlandse partij.
Zorg dus dat u met een betrouwbare deelnemer werkt en blijf alert op het uitsluiten van alle aansprakelijkheid bij verlies van de domeinnaam door een deelnemer. Schakel een advocaat in bij een probleem. Deze kan beoordelen of deze uitsluiting geldig is. Houd verder uw e-mail- en adresgegevens voor uw domein up-to-date en reageer indien nodig adequaat door het domein te verhuizen.
Quirijn Meijnen en Jurian van Groenendaal
Van Rossem Advocaten
q.meijnen@channelweb.nl
Een offerte aanbieder is met de door mij bedachte domeinnaam aan de haal gegaan. Zodra ik dat merkte heb ik geist dat hij mij bij de host in elk geval co-bheerder maakte. Dat lukte. Voor verhuizing van de domeinnaam moet de naam intern gepushed worden. Dan moet de kaper zijn toestemming geven. Dat wil hij voor 50 Euro doen, terwijl hij voor de registratie nog geen 5 Euro heeft betaald. Het is natuurlijk maar een kruimeldief, maar toch: ik voel me beduveld.
Oplossing? Moet ik dreigen hem op fora en op het klantenpanel van de host zwart te maken? Voor een kwestie van 50 Euro gaat mijn rechtsbijstand echt niet aan het werk!