Veel discussies, ook op deze blog, over de gevolgen van de BO en Cognos overnames. Wie is de volgende, etc. Ik heb ook al diverse verhalen gehoord en meegemaakt over hoe de overgebleven zelfstandige BI-concurrenten tijdens klantsessies deze overnames in hun voordeel proberen te benutten.
De interessante vragen die nu rijzen, zijn:
hoe gaan de gebruikers/klanten van BO/Cognos/SAP/IBM/Oracle/etc hierop reageren ? hoe gaan de consultancypartijen hierop reageren ?
De klanten: er ontstaan nieuwe machtsblokken, het begrip vendor lock-in krijgt een andere invulling. Voor sommige klanten in positieve zin, andere klanten zullen nog meer software van eenzelfde partij gaan afnemen, of zelfs bewust andere selectietrajecten gaan opstarten. De consultancypartijen: de partijen die bijvoorbeeld zowel SAP als BO implementeren, zullen koortsachtig overleg gevoerd hebben over deze nieuw ontstane situatie. Nieuwe opportunities worden snel in kaart gebracht, evenals mogelijke threats. Nieuwe samenwerkingsverbanden kunnen onstaan. Of ook hier overnames ? Of zal iedereen afwachten. Afwachten tot IBM en SAP met concrete roadmaps komen ? Afwachten tot de eerste gedwongen upgrades voor de deur staan en dan actie ondernemen ? Of blijft iedereen braaf zitten wachten tot de stofwolken zijn opgetrokken?
Johan van der Kooi
Laat ik voor de verandering eens de contramine zoeken in de discussie. Allemaal drukte om niks, voornamelijk van vakbroeders die er moeite mee hebben dat hun markt is verdwenen, opgegaan in een grotere markt. Hun bestaansrecht weg! Maar overnames en nieuwe toetreders zijn er altijd geweest, in allerlei markten (denk aan het aantal electriciteitsbedrijven of automobielproducenten), en ook de BI markt werkt(e) volgens dezelfde wetten. Wij experts schermen wel met wat de klanten er van vinden, maar de CIOs vinden het allemaal best want het helpt hun weer een handje bij het consolideren van toeleveranciers. De business managers vinden het ook allemaal best, zoals (a) de software maar doet wat ze willen en (b) het is wel zo makkelijk dat de CIO niet meer dwarsligt.Er zal bijzonder weinig veranderen.frank
Ben het wel met Frank eens…..er gaat weinig veranderen. Het is duidelijk dat de ‘groten’ one-service zoeken voor de CIO’s in dit land. Total vendor-lock-in, wat willen we nog meer….<---cynisch.Onder het begrip 'one-service' werd lang Business Intelligence niet gevat. Nu wel, en eigenlijk is dat een zegen. De echte waarde ligt echter niet bij het kopen van een BI tooltje (niet denegrerend bedoeld), maar vooral bij de business content die men al dan niet gaat leveren. SAP heeft dat natuurlijk reeds in zijn BW suite waar ze BO redelijk moeiteloos op kunnen gaan aansluiten (das zeker waardevol)....Microsoft gaat natuurlijk business content leveren voor hun Dynamics suite, Oracle natuurlijk voor hun eigen EBS en aangekochte zaken (peoplesoft, Siebel, JDEdwards) maar waar zit de waarde bij de overname van Cognos door IBM? Daar zit geen business content....ik zie voor de klant dan ook weinig nut, voor IBM daarentegen wel natuurlijk.Ronald
Eens met Ronald dat het niet (meer) om tools en technologie gaat (eveneens niet denigrerend bedoeld). Goede business content is voor organisaties erg waardevol. Maar even waardevol is een aanpak en visie op hoe alle stukjes BI binnen je organisatie betekenisvol te verbinden, en hoe je het optimale haalt uit de beschikbare BI-capaciteiten (de behoefte is groter dan het aanbod). Kortom: het volgende thema is het organiseren van BI. Hoe zorg je dat investeringen in BI ook daadwerkelijk en zichtbaar bijdragen aan het bedrijfsresultaat. De opmerking dat Cognos over weinig business content beschikt ondersteun ik niet. Ik ben van mening dat Cognos juist een aansprekend en volledig verhaal heeft. De dynamiek verwacht ik niet zozeer uit de hoek van de IT vendors. Met het verschuiven van de focus van tools en technologie naar organisatie ligt het zwaartepunt in BI ook principieel buiten de IT.