Google deelt aan Microsoft in Amerika een fikse klap uit op de zoekmachinemarkt. Microsofts MSN.com verloor in een jaar 31 procent marktaandeel, ten gunste van Google maar ook Ask.com.
Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Hitwise.com gisteren publiceerde. Googles marktaandeel ging in twaalf maanden van 60,9 naar 64,5 procent. Dat van MSN.com en Live.com, de twee zoeksites van Microsoft, daalde van 10,7 naar 7,4 procent.
Yahoo verloor 0,7 procentspunt marktaandeel tot 21,7 procent, Ask.com groeide met 0,4 procentspunt tot 4,7 procent.
Google boekte in Amerika in de drie maanden tot eind september 2 miljard dollar omzet in de Verenigde Staten, 48 procent van het totaal. Vijfenzestig procent van Googles kwartaalomzet is afkomstig uit tekstadvertenties rondom zoekresultaten.
Analist Henry Blodget maakt de kanttekening: "Goed nieuws voor Google, de groeicijfers, maar het nadeel is dat het marktaandeel zo groot is dat er amper nog groei is te realiseren." Hij verwacht dat Google in Amerika uiterlijk 70 tot 80 procent marktaandeel zal halen, net onder de 90 procent nu in Nederland en Frankrijk.
Uit Hitwise’ cijfers blijkt bovendien dat Google verantwoordelijk is voor 29 procent van het verkeer aan medische en gezondsheidssites en 21 procent aan reisgerelateerde sites. In laatstgenoemde categorie betekent dat een jaarstijging van 23,5 procent. Googles verkeersbijdrage aan zakelijke en financiële sites steeg in een jaar met 30,8 procent tot 10,4 procent in oktober 2007.
Hitwise baseert zijn metingen op steekproeven onder 10 miljoen Amerikaanse internetgebruikers.