Business intelligence is in. It-bedrijven buitelen over elkaar heen om BI-bedrijven in te lijven: Oracle neemt Hyperion over, SAP Business Objects en IBM Cognos. Maar dat zijn achterhoedegevechten, waarin verliezers elkaar in de armen vallen in de hoop de BI-boot niet te missen. Want verliezen doen ze, daar bestaat geen twijfel over. Immers: groot plus groot is nog groter en complex plus complex is nog complexer. En daar zit niemand op te wachten. Zeker in het mkb niet. Waar het mkb naar op zoek is, is de kracht van eenvoud.
Ook mkb’ers kampen met een brij aan bedrijfsgegevens waar zij nauwelijks vat op hebben, laat staan wat mee kunnen. Om inzicht te krijgen in die brij halen ze – vaak blindelings – een BI-tool in huis. Meestal van een bekende leverancier, met alle ellende van dien. Vaker nog laten zij alles bij het oude. Ze hebben immers geen trek in BI-trajecten van een jaar of langer – inclusief dure consultants – die tonnen kosten, zoals bij de grote jongens steevast het geval is. Wat zij willen is een oplossing die geen grote investeringen vergt en waar ze direct mee aan de slag kunnen.
Die oplossing biedt in-memory BI: een revolutionaire technologie die resoluut een einde maakt aan de mythe dat een BI-traject per definitie complex en kostbaar is. Een BI-tool geënt op deze technologie is betaalbaar en snel inzetbaar, terwijl iedereen er zonder training mee uit de voeten kan. Zo’n tool – te installeren op relatief simpele hardware – stelt elke mkb’er in staat in een mum van tijd enorme datavolumes uit allerhande databases in heldere grafische informatie om te zetten. En dat is iets waar de Oracle’s, SAP’s en IBM’s van deze wereld alleen maar van kunnen dromen.
Rogier Verheij
Country Manager Benelux bij QlikTech