Yahoo dreigt met sluiting of verkoop van zijn Europese kantoren. Ook de verkoop van vergelijkingssite Kelkoo wordt overwogen. Het bedrijf heeft 3,2 procent marktaandeel in Europa, te weinig om te concurreren.
In juni van dit jaar nam Yahoo-oprichter Jerry Yang plotseling het stokje van de toenmalig bestuursvoorzitter Terry Semel over. Yang haalt de bezem door het bedrijf. De nieuwe baas van Europa, Toby Coppel, kijkt welke lokale bedrijfsonderdelen nog levensvatbaar zijn.
Europese kantoren krijgen nog een paar maanden de tijd om te laten zien wat ze waard zijn. Kantoren met te kleine marktaandelen of gefragmenteerde dienstenportfolio’s gaan dicht.
Volgens de Financial Times zou het Amerikaanse technologiebedrijf zelfs de verkoop van productvergelijker Kelkoo overwegen. Yahoo nam Kelkoo in maart 2004 over van oprichter Pierre Chappaz voor 475 miljoen euro.
Pepijn Breijder, sinds december 2006 bedrijfsleider van Yahoo Nederland, verwacht in de komende weken duidelijkheid te krijgen over het lot van zijn kantoor. "Vanuit bedrijfskundig opzicht is het gezond dat een organisatie zijn presteren regelmatig tegen het licht houdt. Zeker in een concurrerende markt zoals deze. Maar de impact voor Nederland van de strategische Europese heroriëntatie is nog niet bekend."
De Nederlandse tak van Kelkoo groeit minder hard dan de concurrentie, stelt Breijder. Als Amerika geen spaak tussen de wielen steekt, wil Yahoo Nederland daar meer in investeren.
Hoewel de zoekmachine Yahoo in Nederland geen rol van betekenis speelt, Google heeft 90 procent van de markt, staan de zoekmachinemarktactiviteiten op een hoog peil. "We hebben een bereik van 80 procent, omdat we met grote partners samenwerken."
Yahoo heeft op de Europese zoekmarkt een marktaandeel van 3,2 procent, volgens cijfers van ComScore. In Amerika ligt dat niveau op 18 procent en in 14 procent wereldwijd. Het Europees bereik van Yahoo is 42 procent.
Bron foto: Maximum Mitch (CC)