Dells partnerprogramma bevat als belangrijkste onderdelen certificaties en een gelaagde structuur, onthulde Paul Bell, president voor de Amerika’s bij Dell aan Channel Insider.
Europa’s partnerprogramma zal precies hetzelfde zijn als die van de Verenigde Staten. Vars zullen het Dell geautoriseerde reseller-logo en marketingmateriaal van het bedrijf mogen gebruiken, aldus Bell. Zij vormen de belangrijke onderlaag van het programma dat uit verschillende niveaus zal bestaan.
Verder geeft Bell aan dat er certificatie mogelijk zal zijn op verschillende kennisgebieden zoals opslag en op producten zoals PowerVault. Met een certificeringprogramma wil Dell ervoor zorgen dat klanten verzekerd zijn van de deskundigheid van Dells partners, volgens Bell.
Dells interne verkopers zullen commissies ontvangen gebaseerd op de mate van samenwerking met het kanaal. Nog een interne verschuiving is dat een enkel accountmanagementteam de kanaalomzet zal overzien. Nu gebeurt dat nog verdeeld over marktsegment.
Volgens Bell komt momenteel vijftien procent van de pc-makers omzet uit indirecte verkopen. Ook is het indirecte aandeel aan snellere groei onderhevig de laatste jaren dan het directe deel. In de afgelopen negen maanden is Dells indirecte kanaal met ongeveer twee procent gegroeid, meent Bell. Als het formele partnerprogramma eenmaal officieel is geïntroduceerd verwacht Dell dat de groei enorm zal toenemen.
Bron: Channel Insider