Verstand van de business en ict, een manager en brutaal zijn, zijn voor een cio belangrijke eigenschappen. Cio David Thompson van Symantec erkent dat niet veel mensen geschikt zijn voor de baan.
David Thompson is executive vice-president en cio bij Symantec. Voordat hij bij Symantec kwam, was Thompson cio bij Oracle en daarvoor werkte hij als cio bij PeopleSoft. Hij werkt inmiddels al zo’n 18 jaar in de ict. Computable sprak met hem.
Hoe ziet u uw rol als cio?
Ik ben een zakelijk leider die verstand heeft van technologie. Dat is de simpele definitie die ik mezelf geef.
Hoe belangrijk is een cio voor een bedrijf?
Onderzoek door Gartner laat zien dat bedrijven die technologie of ict niet belangrijk vinden niet succesvol zijn. Dus als je dat als ceo niet snapt, dan word je niet succesvol. Als cio moet je zowel de business als de technologie snappen. Je moet niet alleen aan technologie denken, maar ook een echte partner zijn voor de ceo.
Maar u hebt makkelijk praten. Omdat u bij een technologiebedrijf werkt, snapt het management de noodzaak van ict.
Ik denk dat ik het bij Symantec niet makkelijker heb dan cio’s die niet bij een technologiebedrijf werken. De verwachting ligt hoog. De mensen weten namelijk waar je over praat. Het is net zo lastig als werken in een bedrijf waar het management niet snapt waar je het over hebt.
Hoe maak je als cio of ict-manager duidelijk dat ict belangrijk is voor het bedrijf?
Je moet de cio de toegevoegde waarde van ict laten zien. Een ceo wil altijd kosten besparen. Je moet brutaal zijn, maar ook goed voorbereid. Je moet de return on investment duidelijk maken. Het is een lastige klus, het is iets waar niet veel mensen goed in zijn.
Ik werk bijvoorbeeld samen met onze marketingafdeling, zodat ik goede presentaties kan leveren. En ik loop dan weer wat harder voor de marketingafdeling.
Welke vaardigheden moet je als cio hebben?
Je hoeft niet alles van technologie te weten, maar je moet wel businesskennis hebben. Een mba (master of business administration) is handig. Zo spreek je dezelfde taal als de business. Het is wel handig als je al een afdeling hebt geleid.
Kennis van technologie is niet noodzakelijk, maar je moet natuurlijk wel wat weten. Anders troeven je medewerkers je af. De kennis van de technologie moet in het team zitten.
De Microsoft-cio moest aftreden omdat hij zich niet gehouden heeft aan de regels van het bedrijf. Hoe belangrijk is het dat je dat doet als cio?
Als cio zie je alles, zoals financiële gegevens. En wij zijn de grootste kopers bij een bedrijf. Je wordt vaak gevraagd door leveranciers om bijvoorbeeld golf te spelen. Je hebt veel verleidingen als cio, maar het is eigenlijk ook net als de ceo of cfo, die dezelfde vragen voorgelegd krijgen. Het is wel belangrijk om je als cio aan de regels van het bedrijf te houden.
Bent u ook innovatiever dan andere bedrijven, omdat u over de nieuwste technologie kunt beschikken?
We gebruiken inderdaad onze producten als een van de eerste. Dat is iets wat ik heb ingevoerd. Zo vinden we fouten voordat andere bedrijven dat doen en ook leren we meer over onze producten.
Onlangs hebben oud-werknemers van de GPD kunnen inloggen op hun account, terwijl ze elders werkzaam waren. Is dat iets wat regelmatig voorkomt?
Het gebeurt weleens dat een account van een eindgebruiker niet wordt afgesloten als hij uit dienst gaat. Daar zijn allerlei redenen voor. Soms delen twee eindgebruikers een wachtwoord. Daar moet je mee uitkijken. Het is erg makkelijk te monitoren. Op het moment dat je twee gebruikers tegelijkertijd ziet inloggen, dan weet je dat het niet klopt. Je ziet dat steeds meer bedrijven ook monitoren.
Wat is de grootste verandering in de ict de afgelopen jaren?
Je moet steeds meer doen met minder geld of tijd. Het gaat om produceren en leveren. Je kan niet alles doen, dus je moet kiezen of je programma’s zelf maakt of dat je ze koopt van derden. Je wordt eigenlijk steeds meer een consultant voor de business.
Je ziet dat er steeds vaker consumentenproducten worden gebruikt in het bedrijfsleven. It-afdelingen moeten gebruikers ook die mogelijkheid geven en ervan leren. Maar vaak wordt dat niet toegestaan. Chatten wordt bijvoorbeeld geblokkeerd. Maar ze vergeten dat chatten de makkelijkste manier is om kort even iets te vragen. Een nadeel van het gebruik van die consumentenproducten is dat data kunnen lekken. Maar daar zijn tools voor, zoals Network Access Control.
Wat is de meest gemaakte fout door cio’s?
Veel cio’s snappen de risico’s niet die een ict-infrastructuur kan hebben voor de gehele bedrijfsvoering. Een ict-infrastructuur moet meegroeien met het bedrijf. Een van de belangrijkste taken van een cio is dat ict beschikbaar is, maar ook beveiligd.
Als de vraagt gaat over vaardigheden dan lees ik in het antwoord alleen cognitieve antwoorden. Typische reactie van een ict’er en van een journalist die niet doorvraagt. Al ken ik David Thompson niet, je moet heel wat in je mars hebben om een dergelijke carriere te doorlopen. Ik denk dat het inderdaad makkelijker is om bij een technologiebedrijf CIO te zijn. De bedrijfsprocessen zijn veelal eenvoudiger dan bij een productiebedrijf. Als CIO van een productiebedrijf zul je veel meer een beroep op je vaardigheden moeten doen om processen en mensen te doorgronden en projecten van de grond te krijgen. De reactie van David Thompson is dus niet zo verrassend, het gebrek aan doortastendheid van de journalist wel.