De rechtbank in Den Haag heeft Centric IT Solutions in het ongelijk gesteld. De automatiseerder had op 5 november een kort geding aangespannen omdat het bezwaren had tegen de grootschalige ICTU-aanbesteding voor een gemeentelijke midoffice. De voorzieningenrechter veegde alle bezwaren van tafel.
Volgens de voorzieningenrechter Van Rens is de door ICTU opgestelde midoffice-aanbesteding GU-1/ANDEZ-3 niet in strijd met de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht. De aangevoerde bezwaren van Centric IT Solutions hebben dit niet aangetoond. ICTU-programmabureau GovUnited zeg verheugd te zijn met de uitspraak, maar betreurt tegelijkertijd dat Centric – met gunningen in ANDEZ-1 én -2 – ditmaal niet meedoet.
Centric stapte naar de rechter omdat de aanbestedingsprocedure in zijn ogen op drie punten onrechtmatig zou zijn. Allereerst zou de uitvoeringsinstantie ICTU niet de juiste aanbestedende dienst zijn. Ten tweede vond Centric dat de omvang van de opdracht onvoldoende bepaald was. Gemeenten, die aan de aanbesteding meedoen, zijn niet gebonden aan de te sluiten raamovereenkomst. Bovendien staat het niet vast welke gemeenten precies mee zullen doen en welke onderdelen zij zullen afnemen. Daarom is het voor meedingende bedrijven niet mogelijk een concurrerende aanbieding te doen, aldus Centric.
Als derde bezwaar voerde de it-dienstverlener de onvoldoende transparantie van de gunningssystematiek aan. Er zou teveel ruimte liggen voor subjectieve beoordeling en dus sturing.
Toch mogelijk
De rechter wees de vordering van Centric op alledrie de punten af. De rechter is van oordeel dat ondanks diverse openstaande punten het toch mogelijk is tot een zinvolle prijsopgave te komen op basis van de te verwachten afname van producten en diensten. De rechter wijst erop dat vier partijen een aanbieding hebben gedaan (LogicaCMG, Unisys, Ordina en Inter Access). Hij benadrukt dat het bij deze aanbesteding gaat om een asp-oplossing ten behoeve van een groot aantal gemeenten.
"Het gaat dus in de eerste plaats om een centrale infrastructuur, een gemeenschappelijke (landelijke) voorziening die diensten levert aan de deelnemende gemeenten. Het belang van inschrijvers om de identiteit van de afnemende gemeenten vooraf te kennen kan daarom in zoverre worden gerelativeerd", schrijft Van Rens in de uitspraak.
Innovatief bestek
Verder gaat de rechter in op de cruciale vraag of er in deze aanbesteding voldoende gewaarborgd is dat er geen sprake is van willekeur of ongelijke behandeling. Hij oordeelt dat de onafhankelijke deskundigen, die bij de procedure als beoordelaars zijn betrokken, voldoende garanties bieden voor een eerlijke behandeling. Daarbij stelt hij dat het bij deze aanbesteding gaat om een innovatief bestek, waarbij niet tot in detail kan worden voorgeschreven wat geleverd moet worden. "Bij de beoordeling van innovatieve bestekken is er, zeker als het gaat om grote en complexe aanbestedingen (zoals bij het onderhavige ICT-project), onvermijdelijk sprake van een subjectief element", aldus de rechter.
Uitvoeringsorganisatie ICTU organiseert samen met programmabureau GovUnited een grote aanbesteding voor een gemeentelijk midoffice-pakket: GovUnited-1 (GU 1/Andez-3). Deze aanbesteding borduurt voort op twee eerdere collectieve aanbestedingen, genaamd Andez 1 en Andeze 2, en heet in de volksmond Andez-3.
Het verschil met de twee vorige aanbestedingen is dat er nu één hoofdaannemer wordt gezocht die een ASP-oplossing (application service providing-oplossing) levert voor meerdere gemeenten (op basis van SaaS: software as a service). Er wordt een raamovereenkomst met een maximale looptijd van 5,5 jaar gesloten. De deelnemende gemeenten – GovUnited kent 71 leden – sluiten hierbinnen dan nog een aanvullende sla (service level agreement).